بررسی جامع رسانه رایسا در سامانه آموزشی رایسا

  • بررسی جامع رسانه رایسا در سامانه آموزشی رایسا
  • خانه
banner
banner
banner
multi-media

مقدمه

آموزش مجازی وقتی صورت می‌ گیرد که بین یاد دهنده و یاد گیرنده فاصله ای فیزیکی ایجاد شده باشد و به عبارتی از یک دیگر دور باشند. در این شرایط، راه های زیادی برای برقراری ارتباط با مخاطب وجود دارد که یکی از آنها استفاده از رسانه است. استفاده از اینگونه ابزار ارتباطی می تواند به منزله پلی برای پر کردن فاصله این دو عنصر مفید باشد.

به عبارتی دیگر رسانه ها وسیله ای هستند که بین فرستنده (مدرسه، مراکز آموزشی) و گیرنده (دانش پذیر) ارتباط ایجاد می‌کنند. علاوه بر این در حالیکه بیشتر زمان دانش پذیران صرف وقت گذراندن با کتاب و جزوات تکراری آموزشی می شود، در سامانه آموزش مجازی رایسا محتوای رسانه ای، یادگیری و تحصیل را با ابزار های خلاق برای آنها آسان تر می‌ سازد.

فواید رسانه

دسترسی به اخبار

نوع خبر رسانی مدرسه به والدین یکی از امرهای مهم است که با کمک از رسانه میتوان به بهترین حالت خبررسانی کرد.

برنامه ریزی مناسبتی

هنگامی که مدرسه برنامه، رویداد و کنفرانسی دارد می‌ تواند از طریق رسانه به صورت گسترده و غیرحضوری از قابلیت ها استفاده کند.

سرگرمی

رسانه نقش بسزایی در سرگرم کردن دانش آموزان دارد و در مواقع نیاز میتوان با برنامه های شاد و حتی آموزشی دانش آموزان را به بهترین و جدیدترین حالت سرگرم کرد.

رسانه در سامانه آموزش مجازی رایسا چیست؟

raysa-media

در شرایط امروزه که کل جهان در جهت آموزش مجازی حرکت می‌کنند اهمیت و ضرورت رسانه دو چندان شده است. با بهره‌گیری از رسانه جمعی سامانه آموزش مجازی رایسا، در رشته ها و فعالیت های مختلف به وضوح کاربرد آن حس خواهد شد. شیوه استفاده از رسانه رایسا این گونه است که فرستنده قبل از هر کاری باید تولید محتوا الکترونیکی خود را انجام دهد و سپس از طریق یک نرم افزار پخش کننده چند رسانه ای اقدام به ارسال محتوای الکترونیکی خود کند.

در رسانه رایسا به دلیل حذف ارتباط دو طرفه و ارسال محتوا تنها توسط فرستنده (به عبارت دیگر حذف پیچیدگی های ارسال دو طرفه) کیفیت دریافتی در سمت گیرنده ها بسیار افزایش می یابد. این یکی از نقاط قوت رسانه نسبت به ارتباط دو نفره است. علاوه بر این امکان نمایش برای تعداد کاربران در مقیاس بسیار بالا نیز وجود دارد.

connect-to-media

همه مدارس نیازمند به یک برنامه ریزی درست، مدرن و هوشمند هستند تا از تک تک زمان های با ارزش دانش پذیران استفاده بهینه کنند. در بخش رسانه رایسا مدیران میتوانند محتواهای آموزشی چند رسانه ای، جشن ها، کلاس های تقویتی، پادکست و ... را طوری با زمان بندی قرار بدهند که در مدت کوتاه شاهد تاثیرات مثبت نیز باشند.

امروزه با این فناوری های نوین امکانات بسیار فراوان و متنوعی برای ساخت محتوا وجود دارد. خلق محتوای کمک آموزشی برای محیط یادگیری در رسانه رایسا به صوت، متن، گرافیک و تصویر و یا به عبارتی دیگر محتوای مولتی مدیا یا چند رسانه ای نیاز دارد.

شما میتوانید به صورت ترکیبی برای آموزش، برگزاری برنامه ها و پخش ویدیوهای غیر درسی از رسانه استفاده کنید. همچنین امکان آرشیو نیز فراهم شده است که دسترسی به محتواها را در هر زمانی برای دانش پذیران فراهم می کند. با آرشیو محتواهای رسانه، کاربران می‌توانند برنامه های زنده از دست داده شده را دوباره مشاهده کنند.

در زمان برگزاری کلاس های تقویتی آنلاین که مدرس به هنگام ارائه درس در کلاس حاضر نیست و بین او و دانش پذیر ارتباط زنده وجود ندارد و همچنین نیاز به ارسال تصاویر در مقیاس وسیعی است، رسانه رایسا یکی از گزینه های عالی برای ارسال صدا و تصویر با کیفیت مدرس خواهد بود. در رسانه، محتوای کلاس تقویتی از طریق اینترنت مانند TV در اختیار همگان قرار میگیرد. همچنین در این بخش امکان نمایش برای تعداد کاربران نامحدود و با کیفیت بالا امکان پذیر است .

در بخش دیگر رسانه رایسا تصاویر زنده مدیر، معاون یا هر فرد دیگر که برای سخنرانی و اجرای برنامه انتخاب شده است را می‌توان به صورت ویدیو انتشار داد. علاوه بر این امکان خصوصی سازی برنامه و سخنرانی برای پایه یا گروه مورد نظر یا همه مدرسه هم وجود دارد. برای طرح ریزی یک برنامه اصولی و کارآمد در رسانه احتیاج به پیکربندی های است که آنها در ادامه توضیح می دهیم.

برنامه ریزی

publish-content-media

برای طرح ریزی یک برنامه مشخص، که دانش پذیر از زمان های برگزاری آنها با خبر باشد به یک لیست برنامه پخش نیاز پیدا خواهید کرد. برنامه ها می توانند مراسم صبحگاهی، فیلم هایی برای سرگرمی و آموزشی، جشن ها و کلاس های تقویتی باشند. برای ایجاد یک برنامه باید از منوی تنظیمات رسانه وارد بخش بروز رسانی رسانه شوید و در آن قسمت برنامه مورد نظر خود را در ساعات مشخص به صورت هفتگی وارد کنید.

انتشار محتوای چند رسانه ای

برای انتشار محتوای چند رسانه ای نرم افزار های زیادی طراحی شده اند، که تمامی آنها هدفی یکسان که انتشار محتواها به سرور های ابری است را دارند. بدیهی است که در کنار این هدف اصلی چندین قابلیت های ویژه نیز در اختیار کاربران قرار می دهد که این قابلیت ها به طور قطع در بهبود ارائه محتوا می تواند کمک زیادی کند. در میان این نرم افزارها یکی از معروفترین و با امکانات ترین آنها نرم افزار OBS است که به صورت رایگان عرضه شده است.

برای تنظیم این نرم افزار و مشخص کردن سرور های ابری، تیم رایسا برای کاربران پیکربندی هایی را در ابتدا کار انجام می دهد تا از پیچیدگی های آن بکاهد. این امکانات ویژه شامل استفاده از دوربین های اصلی و جانبی سیستم، میکروفون داخلی و خارجی، اشتراک گذاری صفحه نمایش کامپیوتر، ارسال ویدئوهای جداگانه و ده ها امکانات دیگر است که به کاربر برای ساخت و ارسال یک محتوای بسیار با کیفیت کمک گسترده ای می کند. در کنار تمام این امکانات، نرم افزار OBS قابلیت ضبط برنامه ی در حال پخش را نیز فراهم کرده است. از این رو دیگر نیاز به نرم افزار جانبی دیگری نخواهد بود.

آرشیو رسانه

archive-content-media

تیم رایسا برای دسترسی بهتر دانش پذیران به محتواهای رسانه حتی به غیر از ساعات برنامه پخش، امکانی را فراهم کرده است که مدیران می توانند در آن این محتواها را آرشیو کنند. در این صورت حتی اگر از زمان پخش برنامه هم گذشته باشد کاربران می توانند به آن دسترسی داشته باشند. مدیران برای آپلود محتوا های ضبط شده خود (در نرم افزار OBS یا محتواهای دیگر) می توانند در قسمت آرشیو رسانه بعد از انتخاب فیلم و عکس و کاور و وارد کردن تاریخ، پایه، نام و توضیحات، آنها را آرشیو کنند.

موضوع مهم دیگر که خیال شما را آسوده خواهد کرد آرشیو برنامه های رسانه است. در واقع شما میتوانید جلسه های مختلفی را به کمک مشاور با موضوع هایی مثل رقابت، برنامه ریزی درسی، فن بیان و ... قرار دهید که تمامی این محتواها امکان آرشیو را دارند. همچنین حتی دانش پذیران میتوانند رضایت خود را به زدن دکمه پسندیدن نشان دهند. این محیط به گونه ای طراحی شده است که کاربران از هر نقطه‌ای از محتواها آن را قطع و رها کرده باشند، هر زمان دیگری می توانند ادامه محتوای خود را از همان نقطه مشاهده کنند. رسانه رایسا قابلیت های فراوان دیگری نیز دارد که در این قسمت به تمامی آنها اشاره خواهیم کرد.

  • امکان زمان بندی برنامه پخش توسط مدیر
  • امکان نمایش برای تعداد کاربران نامحدود
  • امکان پخش برنامه های صوتی (رادیو)
  • امکان تصویر در تصویر
  • امکان اشتراک گذاری دسکتاپ
  • امکان نمایش و خصوصی سازی برای پایه مورد نظر یا همه مدرسه
  • امکان استفاده از چند دوربین و میکروفن برای پخش رسانه
  • امکان پخش برنامه ها و مراسمات صوتی و تصویری
  • امکان مشاهده تعداد نفرات آنلاین در یک ساعت اخیر
  • TV مکان قراردادن برنامه پخش برای رادیو و

برای آشنایی بیشتر با ویژگی های رسانه رایسا، می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

نتیجه

در زمانی که نیاز به ارسال محتوا به صورت دو طرفه نیست و مدیران می خواهند رویداد زنده ای را پوشش دهند، رسانه رایسا یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. در این نوع ارسال محتوا که بصورت یک طرفه صورت می‌گیرد کیفیت محتوا می تواند بسیار بالا ارسال شود و قطع و وصلی های کوتاه اینترنت دیگر به چشم نمی آید. در کنار تمام این حسن ها، رایسا آرشیو رسانه را نیز طراحی کرده است که در زمان های غیر برگزاری پخش نیز می توان به محتوا ها به صورت کامل دسترسی داشت.