چگونه می توان آزمون آنلاین ساخت؟

  • چگونه می توان آزمون آنلاین ساخت؟
  • خانه
banner
banner
banner
design-good-test

شناخت آزمون آنلاین

در شرایط کنونی که علم و فناوری جای کاغذ سنتی را گرفته و وجود آلودگی هوا و مشکلات رفت و آمدی زیاد شده، مدارس و آموزشگاه‌ها به جای گرفتن آزمون های کاغذی، روش آزمون آنلاین را جایگزین می‌ کنند. بهتر است شما نیز یکی از عنصر های آموزش مجازی یعنی آزمون آنلاین را بشناسید.

در گام اول ساخت آزمون آنلاین نیاز به ابزار برای ساخت آزمون و طراحی سوال دارد که در یک سامانه خوب و بدون چالش که کاملاً یکپارچه به صورت حرفه ای در اختیار قرار بگیرد نیاز است. تا علاوه بر طراحی و ساخت سوال به برگزاری آن نیز بپردازند. بطوریکه هیچ تفاوتی بین نمونه حضوری و آنلاین احساس نشود و مدرسان نیز به هدف خود که سنجش سطح علمی دانش پذیران است برسند.

نحوه ساخت آزمون آنلاین برای دانش آموزان

برای ساخت آزمون آنلاین باید به نکات بسیار زیادی توجه کرد که سطح برگزاری آن را بالا ببرد و این نکات باید با توجه به خواسته های طراح سوال تعیین شود.

student-in-online-test

سه مرحله ساخت آزمون آنلاین در نرم افزارها

طرح آزمون

شامل زمان برگزاری آزمون، بازه فعل بودن آزمون، جمع امتیازات و نمره ها، عدم برگشت به سوال قبل و ...

طرح سوالات

شامل ضریب درس، ضریب منفی، اعمال pdf سوالات، بارگذاری عکس، استفاده از بانک سوالات و ...

گزارشات

شامل ساعت ورود و خروج هر دانش آموز به آزمون و دریافت امتیاز از هر سوال و در آخر دریافت نمره دانش آموزان

آموزش ساخت آزمون آنلاین در گوگل

گوگل فرم یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و مفید شرکت گوگل به حساب می آید که بصورت کاملاً رایگان در دسترس همگان قرار گرفته است و امکان ساخت پرسشنامه، آزمون آنلاین، دعوتنامه و ... را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

در گوگل فرم این امکان نیز فراهم شده که پرسشنامه یا آزمون ساخته شده را به اشتراک مخاطبان خود قرار دهید. در کنار تمام این امکانات، تنوع در قالب آماده و روش های شخصی سازی، گوگل فرم را به یک گزینه مهیج تبدیل می کند.

avoid-Fraud-online-test

نرم افزار ساخت آزمون آنلاین باید چگونه باشد؟

برگزاری انواع آزمون آنلاین با توجه به نوع آزمون

این امکان باید برای طراح سوال فراهم شود که بر اساس هدفی که دارد آزمون بسازد و پیاده سازی کند. در طول سال تحصیلی، مراکز آموزشی انواع آزمون های مختلف را برای سنجش و ارزیابی از سطح علمی دانش پذیران خود برگزار می کنند.

این آزمون ها شامل؛ آزمون هوش، آزمون معلم ساخته، آزمون استاندارد، آزمون ورودی و آزمون پایانی هستند که در هر کدام از این آزمون ها، سوال های مختلفی مانند سوالات چهار گزینه ای، تشریحی، پر کردنی، وصل کردنی، ترتیبی و یا بصورت مختلط بکار گرفته می شود. طراح سوال می تواند با توجه به نوع برگزاری آزمون، به صورت کاملاً حرفه ای بر طبق خواسته خود، آزمون آنلاینی بی نقص و مناسب پیاده سازی کند.

سخت گیری جهت کاهش میزان تقلب

تقلب کردن موجب می شود که طراح آزمون در اندازه میزان یادگیری فرد آزمون دهنده اشتباه کند و از این رو یکی از مهمترین معضلاتی است که مراکز آموزش و مدرسان بطور جدی با آن رو به رو هستند. در زمان برگزاری آزمون حضوری، مراقبان مسئول جلوگیری از تقلب کردن آزمون دهندگان بودند و این راه کار تا حد بسیار خوبی مثمر ثمر بوده است، اما در فضای مجازی امکان حضور مراقب وجود ندارد و این مورد می تواند زمینه را برای تقلب کردن فراهم کند.

اما یک سامانه آموزش مجازی که خوب طراحی شده و به تمام جوانب آن توجه و فکر کرده باشد دیگر نگران تقلب کردن نخواهد بود. سامانه آزمون آنلاین رایسا به تمام چالش های موجود در این زمینه فکر و برای تک تک آنها راهکارهایی را ارائه و پیاده سازی کرده است. در ادامه مواردی را توضیح خواهیم داد.

پیشنهاد ویژه

برای آشنایی با قابلیت های جامع ترین ارزیابی تحصیلی، می توانید مقاله ارزیابی جامع رایسا را مطالعه کنید.

آزمون در زمان محدود

با محدود کردن مدت زمان برگزاری آزمون می توان آزمون دهنده را مجبور به جواب دادن به سوالات کرد. و یا همچنین می توان در نوعی دیگر زمان آزمون را باز گذاشت و مدت زمان صرف شده برای اتمام را گزارش داد. برای تنظیم این مورد می توان در صفحه "طرح آزمون" آن را در بالای صفحه مشاهده کرد.

تصادفی کردن ترتیب سوالات

در این حالت تمامی سوالات برای تمام افراد حاضر در آزمون مخلوط می شود و ترتیب اولیه طراح را نخواهد داشت. این کار موجب می شود تا لیست سوالات آزمون دهندگان هیچ ترتیب یکسانی نسبت به یکدیگر نداشته باشد. در نتیجه باعث می شود تا شرکت کنندگان اطلاعی از سوالات یکدیگر تا انتهای کلاس نداشته باشند.

تخصیص چند سوال از بین تمام سوالات به شرکت کنندگان

در این نوع طرح آزمون آنلاین، این امکان برای طراح سوال فراهم شده است که تنها تعدادی از سوالات را از بین تمام سوالات خود در دسترس شرکت کنندگان قرار دهد. در این صورت آزمون دهندگان به سوالات مشابه پاسخ نمی دهند که این خود موجب کاهش شدید میزان تقلب می شود.

برای مثال طراح سوال، 40 سوال را طرح می کند ولی تنها 5 عدد از آن را به صورت تصادفی در اختیار هر آزمون دهنده قرار می دهد.

عدم دسترسی به سوالات قبلی

با انتخاب و فعال سازی این گزینه، آزمون دهندگان بعد از پاسخ و ثبت هر سوال دیگر نمی توانند به سوال قبلی خود باز گردند. این گزینه به ترکیب گزینه های قبلی کمک می کند تا طراح دیگر دغدغه تقلب را نداشته باشد.

پیشنهاد ویژه

برای آشنایی با کاربردی ترین کلاس آموزشی آنلاین، می توانید مقاله کلاس آنلاین رایسا را مطالعه کنید.

سنجش دقیق دانش آزمون دهندگان

یکی از مزیت های بسیار مهم و کلیدی طرح سوالات تشریحی نسبت به سوالات چهار گزینه ای این است که روش پاسخ دادن به سوالات و میزان دانش شرکت کنندگان به وضوح مشخص و قابل ارزیابی می شود. این در حالیست که در سوالات تستی تنها به نتیجه آخر اکتفا می شود.

اما چالش اصلی در سوالات تشریحی این است که قابلیت تصحیح خودکار را ندارند ولی در سوالات تستی این امکان در دسترس است و کار را برای طراح سوال بسیار آسان می سازد. در نتیجه در طرح آزمون باید به این نکته توجه داشت که میزان سنجش آزمون دهندگان عمیق است یا خیر.

استفاده از بانک سوالات برای سرعت بخشیدن در طرح آزمون آنلاین

بانک سوالات به نمونه سوالات طرح و آرشیو شده گفته می شود که در آزمون های قبلی استفاده شده اند. دسترسی به این نمونه سوالات، طرح آزمون آنلاین را بشدت سرعت می بخشد. از این رو همیشه یکی از گزینه های پرکاربرد طراحان آزمون بوده است. علاوه بر این استفاده از سوالات آرشیو شده به خوبی به آزمون دهندگان کمک می کند تا با انواع سوالات آشنا شوند و برای آزمون نهایی آماده شوند. در سامانه آموزش مجازی رایسا این امکان فراهم شده است.

استفاده از آزمون آنلاین جامع

در آزمون جامع، مدیران یا معاونان می توانند چندین کلاس و درس متفاوت را در قالب یک آزمون برگزار کنند. به عبارتی دیگر می توانند سطح آمادگی کلاس ها را در دروس مختلف مورد سنجش قرار دهند.

در طرح آزمون جامع ابتدا باید کلاس های یک پایه را مشخص کرد و سپس دروس، ضرایب منفی و واحد هر کدام را تعیین نمود. در انتها نیز با طرح سوالات هر درس می توان آزمون را نهایی کرد. در آزمون جامع مدیران و معلمان می توانند نمودارهای مقایسه ای هر یک از دروس را به تفکیک کلاس ها مشاهده کنند.

آموزش ساخت آزمون آنلاین

ساخت آزمون آنلاین در هر نرم افزار متفاوت است و به صورت های مختلفی طراحی و ثبت میشود. اما بهتر است که نرم افزار بگونه ای باشد که در کنار یکپارچه بودن کاربردی آسان داشته باشد و نیاز به فرد حرفه ای نباشد.

ما در این قسمت ویدیو آموزش ساخت آزمون آنلاین رایسا را قرار میدهیم و در صورت نیاز میتوانید مشاهده کنید.

نتیجه

شما با آزمون آنلاین رایسا یکی از کاملترین آزمون های موجود را تجربه خواهید کرد. برای تمام امکانات فراوانی که در اختیار شما قرار می دهد. آموزش هایی نیز دارد تا شما سردرگم نشوید.

با خواندن این مقاله با تمام شیوه های ممکن برای طرح آزمون آنلاین آشنا خواهید شد. همچنین می توانید با تیم فنی کارشناسان رایسا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل نمایید.