چگونه می توان کلاس آنلاین برگزار کرد؟

  • چگونه می توان کلاس آنلاین برگزار کرد؟
  • خانه
banner
banner
banner
holding-online-class

مقدمه

برای شروع استفاده از کلاس های آنلاین، اولین سوالی که برای مدرسان و مدیران پیش می آید، این است که چگونه کلاس آنلاین خوب تشکیل دهیم؟ در این مقاله نرم افزارهای مختلف را نقد و بررسی میکنیم که به تصمیم گیری شما بسیار کمک میکند.

با شیوع ویروس کرونا کلاس های حضوری و سنتی بلا استفاده ماند و همه موسسات آموزشی و مدرسه ها به کلاس های مجازی پناه بردن و فرهنگ برگزاری کلاس آنلاین همه را در مسیر جدید و نو قرار داده است.

کلاس آنلاین چیست؟

کلاس آنلاین محیطی برای برگزاری کلاس های درسی و جلسات است که در آن از طریق ارتباط کاملاً دوطرفه صوتی و تصویری اقدام به برقراری ارتباط می شود که از مهمترین مشخصه های برگزاری کلاس آنلاین خوب است. برای اعمال انعطاف پذیری بیشتر به کلاس آنلاین، قابلیت ارسال پیام به صورت متنی نیز فراهم شده است که تعامل بین دو عنصر مدرس و دانش آموزان را بهتر و کاملتر می کند. در کنار ابزارهای ارتباطی باید امکانات دیگری نیز به آن اضافه کرد تا این فضا را بیشتر به نمونه فیزیکی نزدیک کرد. این قابلیت ها می توانند ثبت حضور و غیاب، ثبت نمرات و آرشیو خودکار و کامل ویدئو و محتواهای درسی باشند.

مزایای کلاس آنلاین

از مزیت های کلاس آنلاین می‌ توان به عدم محدودیت در برگزاری کلاس اشاره کرد و به عبارت دیگر هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی برای برگزاری کلاس آنلاین وجود ندارد و هرکس در هر جایی با فاصله دور و نزدیک می تواند با یکدیگر تعامل دو طرفه داشته باشند.

  • به صرف تر بودن هزینه ها
  • عدم نیاز به رفت و آمد
  • افزایش انعطاف پذیری
  • صرفه جویی در وقت
  • یادگیری فردی
  • برابری کامل

گام اول برگزاری کلاس آنلاین که به نظر سخت ترین کار نیز است انتخاب نرم افزار مناسب است. در واقع کیفیت برگزاری کلاس آنلاین شما، به ابزارها و قابلیت های نرم افزار انتخابی شما بستگی دارد.

student-online-class

معرفی نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین

ادوبی کانکت چیست؟

این نرم افزار یک محیط تحت وب برای برگزاری جلسات آنلاین است. توسط شرکت Adobe که یکی از بزرگترین شرکت های نرم افزاری دنیا است طراحی شده که امکانات فراوانی را جهت اجرای یک جلسه آنلاین با کیفیت فراهم می کند. امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری کاملا دوطرفه فراهم شده که از مهم‌ترین راه‌های ایجاد ارتباط است. در کنار آن محیط چت نیز فراهم شده که این فضای آنلاین را کامل تر می کند.

بزرگترین معایب نرم افزار ادوبی کانکت را می توان سبک وبیناری آن عنوان کرد که برای برگزاری کلاس های آنلاین مناسب نخواهد بود. به عبارت دیگر ابزار لازم برای تشکیل یک کلاس آنلاین خوب را ندارد. امکاناتی مانند: ضبط خودکار، فضای ذخیره سازی، رتبه بندی ، ثبت نمره و ... که وجود آنها برای برگزاری هرچه بهتر کلاس آنلاین ضروری خواهد بود.

بیگ بلوباتن چیست؟

این نرم افزار یک مجموعه کاملاً متن باز است که توسعه دهندگان بیشماری را از سراسر دنیا در اختیار دارد. همچنین شرکت های زیادی هستند که این نرم افزار، پشتیبانی تجاری می کند که منجر به بروز رسانی های بسیار خوب برای افزایش کارایی های آن می شود. بیگ بلوباتن نرم افزار برگزاری وبینار است که امکان برقراری یک ارتباط صوتی و تصویری کاملا دو طرفه را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

همچنین امکان چت نیز فراهم شده است. این نرم افزار نیز امکانات دیگری مانند: ارائه از روی pdf و عکس و استفاده از ابزارهای ترسیم را دارد. این نرم افزار در برگزاری کلاس ها یکی از گزینه های خوب به حساب می آید که با امکانات مناسبی که دارد برای برگزار کنندگان مسیر را آسان می کند و معایبی هم نیز دارد.

بیگ بلو باتن برای برگزاری وبینار و بصورت کاملا عمومی طراحی شده است. به طوری که تمامی جنبه های استفاده از آن را شامل می شود. به عبارت دیگر این محیط برای برگزاری کلاس به صورت حرفه ای طراحی نشده است و این امر سختی هایی به منظور تشکیل کلاس آنلاین به همراه خواهد داشت. از مهم‌ترین موارد آن نیز می‌ توان به نداشتن برنامه هفتگی، دسترسی افراد مختلف به کلاس با داشتن لینک، ثبت گزارش در هنگام برگزاری، حضور غیاب خودکار و نداشتن فضای دائمی برای ذخیره اطلاعات اشاره کرد.

اسکایپ چیست؟

اسکایپ یک نرم افزار برقراری تماس صوتی و تصویری با امکان ارسال پیام متنی است که توسط شرکت microsoft ارائه شده و پشتیبانی می شود. استفاده از این نرم افزار کاملا رایگان بوده و امکانات خوبی را برای تشکیل کلاس های خیلی کوچک فراهم می سازد.

نگهداری تاریخچه پیام ها، تماس ها، و همچنین امکان ارسال فایل از دیگر امکانات این نرم افزار است. برای ورود به اسکایپ در ابتدا باید با یک حساب کاربری مایکروسافت ثبت نام کنید و سپس بعد از ساخت جلسه، لینک آن را برای کاربران خود ارسال کنید.

گوگل میت چیست؟

گوگل میت یک پلتفرم برگزاری جلسات آنلاین است که می توان در آن صوت و تصویر خود را با افراد حاضر در جلسه به اشتراک گذاشت. و همچنین پیام های متنی را ارسال کرد. برای عضویت کافی است با اکانت جیمیل خود وارد شوید و از تمامی امکانات رایگان آن استفاده کنید. از امکانات مهم این پلتفرم می توان به امنیت بالا، رابطه کاربری عالی، زیر نویس زنده، ضبط مکالمات نام برد. اما در کنار این قابلیت ها محدودیت هایی مانند: برگزاری کلاس های زیر ۲۵ نفر به مدت فقط ۶۰ دقیقه را می توان نام برد.

online-class-raysa

زوم چیست؟

زوم یک نرم افزار برقراری ارتباط صوتی و تصویری است که قابلیت اجرا بر روی هر دستگاهی که دوربین و میکروفون داشته باشد را دارد. نرم افزار زوم دارای دو ساختار متفاوت است. زوم میتینگ (Zoom Meeting) امکان برگزاری جلسات و کلاس های آنلاین را بصورت کاملاً تعاملی با کاربران داخل جلسه را دارد.

این ساختار نرم افزار زوم، برای برقراری جلسات دو طرفه و بر اساس گفتگو مناسب است. ساختار بعدی حالت زوم وبینار (Zoom Webinar) است که برای تشکیل محیط سخنرانی مناسب است. در این نوع از نرم افزار زوم تعامل بین کاربران کمتر در نظر گرفته شده است.

رایسا چیست؟

رایسا یک نرم افزار تحت وب است که برای مدیریت فرآیند آموزشی بکار میرود. رایسا امکانات متنوعی دارد که متناسب با نیاز های مراکز آموزشی طراحی و پیاده سازی شده است. بخش برگزاری کلاس آنلاین رایسا نیز در کنار ابزارهای آموزشی و مدیریتی فراوان این سامانه فراهم شده که در نوع خود منحصر به فرد است. کلاس آنلاینی که کاملاً متناسب با نیاز های مراکز آموزشی طراحی شده و نیاز کاربران به ابزارهای دیگر را از بین می برد.

برای بهره مندی از امکانات رایسا و تست یک ماهه رایگان سامانه، اکنون اقدام کنید.

درخواست تست سامانه

تجهیزات برگزاری کلاس آنلاین

برای برگزاری یک کلاس آنلاین خوب به تجهیزات نیاز دارید که بعضی از آنها بسیار ضروری و بعضی از آنها بصورت کمکی بکار گرفته میشود. در ادامه به توضیح این ابزارها میپردازیم.

ابزارهای های ضروری

برای برگزاری یک کلاس آنلاین در درجه اول به کامپیوتر، لپ تاپ و یا تلفن همراه هوشمند نیاز داریم که باید حداقل کانفیگ مورد نظر برای انجام این کار را داشته باشد. در قدم بعدی باید نرم افزار مورد نیاز را نصب کنید که اکثر موارد تحت وب خواهد بود و به جز نصب مرورگر به روز، کار دیگری لازم نخواهد بود.

در مواردی هم که احتیاج به نصب نرم افزار دیگر است با توجه به دستور العمل ها آن را نصب نمایید. توجه داشته باشید که برای وضوح بهتر در تصویر و صوت ارسالی شما، باید از دوربین و یا میکروفن با کیفیت استفاده نمایید. به طور معمول لپ تاپ ها و تلفن های هوشمند این دو ابزار مهم را دارند. ولی در شرایطی که به این ابزارها بطور جداگانه نیاز شد، می توان آنها را با تجهیزات خود وصل نمایید.

ابزارهای کمکی

از ابزارهای کمکی می توان به قلم اشاره کرد که در سیستم های با صفحه نمایش تاچ مورد استفاده قرار میگیرد. با قلم می توان به راحتی دروسی مانند ریاضی را تدریس کرد. از دیگر تجهیزات کمکی تخته های هوشمند است که در تدریس بهتر به مدرسان کمک زیادی می‌کند. با این ابزار مدرسان می توانند هر صفحه کامپیوتری را لمس نمایند.

پیشنهاد ویژه

اگر می خواهید با ارزیابی تحصیلی در آموزش آنلاین آشنا شوید، می توانید مقاله ارزیابی تحصیلی جامع رایسا را مطالعه کنید.

ضبط خودکار کلاس آنلاین

بعضا مشاهده شده که افراد به دلایلی در کلاس ها حضور ندارند، به دلیل اینکه این کلاس ها دیگر تشکیل نخواهند شد و آن افرادی که غایب بودند دیگر به آن دسترسی ندارند، نیاز است که کلاس ها به شکلی نگهداری شوند. یکی از راه های حفظ کلاس ها، ضبط و آرشیو آنها این است که در حین برگزاری کلاس، از نرم افزارهای ضبط صفحه دسکتاپ استفاده کنید. سپس بعد از ضبط، ویدئو ها را برای دانش پذیران ارسال و یا در فضای ابری ذخیره کنید.

این روش احتیاج به ابزار خاصی برای انجام ندارد و بسیار ساده است. ولی بسیار زمان بر می باشد و در زمان هایی به سیستم ها به دلایل ضبط از دسکتاپ فشار می آورد. راه دیگر نیز استفاده از سامانه رایسا است که کلاس ها را بدون درگیر کردن شخص برگزارکننده ضبط می کند و بعد از اتمام آن، در آرشیو رایسا ذخیره می کند.

در این روش تمام کارها بصورت خودکار انجام خواهد شد. از دیگر مزایای این روش استفاده کمتر از اینترنت است، چرا که دیگر نیازی به آپلود فایل در فضای ابری ندارید. علاوه بر این تمامی این فایل های ذخیره شده در آرشیو رایسا، بصورت کاملا منظم تا مدت طولانی نگهداری می شود.

سوالات رایج

آیا نیاز به ارسال لینک کلاس است؟

در اکثر سامانه ها به دلیل طراحی عمومی که در ساختار خود دارند، نیاز است که لینک برگزاری کلاس ها برای افراد دیگر ارسال شود. اما در کلاس آنلاین رایسا که مخصوص کلاس های درس طراحی شده است، هر کسی در محیط کاربری خود می تواند برنامه کلاس ها را مشاهده و واردآنها شود. به این صورت امنیت کلاس ها کاملا حفظ خواهد شد.

آیا برای وارد شدن به کلاس نیاز به ورود به پنل کاربردی داریم؟

بله، در سامانه های معتبر دنیا برای ورود به کلاس نیاز است که وارد پنل کاربری خود شوید. سامانه آموزش مجازی رایسا نیز از این قائده مستثنی نیست.

نحوه حضور غیاب در کلاس چگونه است؟

سامانه هایی که برای برگزاری کلاس آنلاین طراحی نشده اند این قابلیت را در خود ندارند. اما کلاس های رایسا از امکان حضور غیاب دو سطحی برخوردار هستند.

آیا می توان در حین کلاس نمره ای ثبت کرد؟

به دلیل نوع طراحی سامانه آموزشی مجازی و کلاس آنلاین این امکان فراهم شده است. به گونه ای که می توان تمام نمرات ثبت شده را در آرشیو نمرات مشاهده کرد.

آیا محدودیتی در تعداد دانش پذیران وجود دارد؟

در سامانه های رایگان این محدودیت وجود دارد، ولی در سامانه های غیر رایگان مانند کلاس آنلاین رایسا این امکان در دسترس خواهد بود.

با سرعت اینترنت ایران همخوانی دارد؟

بطور کلی تمامی سامانه ها این قابلیت را در خود دارند و با توجه به کیفیت اینترنت دریافتی خواهند داشت.

آیا می توان کلاس آنلاین رایگان برقرار کرد؟

در سامانه های رایگان خارجی این امکان فراهم شده است ولی باید توجه داشت که سقفی برای مدت و تعداد آن در نظر گرفته اند. در سامانه آموزش مجازی رایسا برای شروع می‌ توانید به مدت یک ماه رایگان از آن استفاده نمایید.

آیا پشتیبانی ۲۴ ساعته دارند؟

به طور طبیعی سامانه های خارجی پشتیبانی در اختیار کاربران قرار نخواهند داد. ولی سامانه های طراحی شده در داخل پشتیبانی کاملی را ارائه خواهند داد. البته تنها رایسا است که پشتیبانی ۲۴ ساعته را خدمت مشترکین خود ارائه می دهد.

آیا پشتیبانی حضوری دارند؟

بله سامانه آموزشی مجازی رایسا، برای کمک به مشترکین خود و رفع نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری پشتیبانی حضوری نیز وجود دارد.

آیا برای کلاس آنلاین رایسا نیاز به نصب اپلیکیشن داریم؟

بطور کلی سامانه آموزش مجازی رایسا بگونه ای طراحی شده است که نیازی به هیچگونه ابزار دیگری نداشته باشد. آیا در رایسا شرایط تست وجود دارد ؟ بله در سامانه آموزشی مجازی رایسا امکان تست به مدت یک ماه وجود دارد.

آیا مدیر می تواند در کلاس حضور پیدا کند؟

بله کسانی که دسترسی مدیر دارند می توانند به صورت نا محسوس وارد کلاس شوند و از وضعیت کلاس ها با خبر شوند.

آیا می توان از دو معلم در یک کلاس استفاده کرد؟

خیر.

آیا نیاز به میکروفون برای برگزاری کلاس دارید؟

بله حتی الامکان از یک میکروفون با کیفیت استفاده کنید.

آیا می توان کلاس را بدون دوربین برگزاری کرد؟

در سامانه های دیگر به دلیل محدویت، حدی برای آن در نظر گرفته اند. اما در کلاس آنلاین رایسا به دلیل طراحی اصولی می توان، تمام تصاویر کاربران را به طور همزمان باز کرد.

آیا می توان کلاس خصوصی برگزاری کرد؟

بله، تنها باید کلاس مورد نظر را در برنامه هفتگی قرار داد.

در زمان حضوری بودن کلاس ها سامانه رایسا چه قابلیتی دارد؟

می توان کلاس آنلاین رایسا را به عنوان مکمل در زمان حضوری استفاده کرد و تمامی کلاس ها را آرشیو نمود.

آیا در برگزاری کلاس آنلاین می توان دانش آموزان را دید؟

بله، برای حفظ یک رابطه دو طرفه این امکان وجود دارد.

نتیجه

استفاده از کلاس های آنلاین روز به روز بیشتر می شود، به طوری که تبدیل به بخشی جدا نشدنی از برگزاری کلاس های درس شده است. سامانه های بسیار زیادی وجود دارند که امکان برگزاری جلسات و کلاس های آنلاین در آنها فراهم شده است. از سامانه های رایگان با وجود محدودیت گرفته تا سامانه های غیر رایگانی که بیشتر جنبه عمومی به خود دارند و نه کلاس های درس. اما سامانه آموزش مجازی رایسا یک کلاس آنلاین طراحی کرده است که کاملاً متناسب با نیازهای یک کلاس آنلاین خوب است و در کنار این امکانات متنوع فرصت تست رایگان یک ماهه برای آشایی بیشتر، خدمت مشتریان ارائه می دهد.