بررسی جامع آموزش مجازی - مزایا و محدودیت ها

  • بررسی جامع آموزش مجازی - مزایا و محدودیت ها
  • خانه
banner
banner
banner
onlineClass

مقدمه

تحصیل نیز مانند تمام فعالیت های روزانه ما با فناوری هم گام و همسو شده و از آن بی بهره نمانده است. یکی از اصلی‌ترین ترین گام ها، تقویت آموزش مجازی برای ادامه تحصیل خواهد بود. خصوصا در زمان هایی که مشکلات جامعه به تمام افراد اجازه تحصیل را نمی دهد. از این رو باید راهی یافت که با کمترین هزینه و به شیوه ای آسان این امر امکان پذیر شود. آموزش مجازی با کمک رایانه و تلفن هوشمند پاسخی مناسب به این نیار خواهد بود.

آموزش مجازی و مروری بر تاریخچه آن

با پدید آمدن اینترنت اولین آموزش مجازی توسط دانشگاه فونیکس در سال 1989 ارائه شد و دانشگاه مجازی کالیفرنیا با ائتلاف 100 دانشکده و دانشگاه و با ارائه بیش از 1500 درس افتتاح شد. با پیشرفت فناوری و توانایی دسترسی به اینترنت، افراد در هر جا که قرار داشته باشند می توانند به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. همین امر موجب شد محیط های آموزشی به سمت آموزش مجازی سوق پیدا کنند.

با ارائه آموزش مجازی از طریق شبکه جهانی وب، حتی مسافران یا افراد، در مناطق قرنطینه شده نیز می توانند از کلاس های مجازی دوسویه استفاده کنند و مهم نیست که کجا زندگی می کنند و در چه موقعیت زمانی به سر می برند. از این رو این نوع آموزش یکی از گزینه های مورد علاقه دانش آموزان و دانشجویان شده است. آموزش به صورت آنلاین در سال های نه چندان دور مطرح شده و ویژگی های جدیدی را به این محیط ارائه کرده است.

آموزش مجازی چیست؟

onlineLearning

در آموزش مجازی یادگیرنده با محیطی پویا و منعطف سر و کار خواهد داشت، که به او کمک میکند محتوا را بهینه و شخصی سازی کند. اصطلاح آموزش مجازی، مجموعه وسیعی از کاربردها از جمله آموزش آنلاین ، ارتباط آنلاین، ثبت عملکرد، ارزیابی، رشد تحصیلی و.... خواهد بود. در این نوع آموزش، ویدیو، صوت و صدا، تلویزیون و رسانه از ابزار های برقراری ارتباط در این شیوه آموزشی محسوب می شوند.

چرا آموزش مجازی؟

دلایل زیادی برای انتخاب آموزش مجازی وجود دارد اما به طور کلی مهم ترین دلیل انتخاب این نوع آموزش این است که فراگیرتر است و دانش پذیران و اساتید را محدود به زمان و مکان خاصی نمی کند. به این مفهوم که در هر مکان و موقعیت جغرافیایی می توانید در کلاس درس خود حضور داشته باشید.

آموزش مجازی میتواند دامنه گسترده ای در محیط های تحصیلی داشته باشد که این موضوع تاثیر مثبتی در یادگیری دارد. نفوذ وسایل و ارتباطات به عمق جامعه موجب شد روش های آموزشی نیز دچار تحول و پیشرفت بشوند و سرعت تغییر در جامعه مجازی را ارتقا ببخشند. در شرایط امروزه که هر جامعه ای تلاش می کند از تغییرات عقب نماند بحث آموزشی نیز از شکل سنتی خود خارج شده و به سمت آموزش های آنلاین رفته است.

امکان کنترل بیشتر روی برنامه ریزی های انجام شده، به دلیل بایگانی شدن کلاس های آنلاین دانش پذیران می توانند به هر دلیلی که امکان حضور در کلاس آنلاین خود را در آن زمان نداشتند، در زمان آزاد خود ویدیو های ضبط شده از کلاس را مشاهده نمایند.

در این میان برخی تجهیزات و ابزار های پیشرفته در آموزش مجازی کمک می کند یادگیری به صورت جمعی و فردی باشد. زمانی می توانیم یادگیری را شخصی بدانیم که مدرس هدفی را متناسب با الگوهای رفتاری دانش پذیر طراحی و پیاده سازی کند. تمام این فرآیند میتواند توسط خود دانش پذیر در نظر گرفته شود. در این صورت تمرکز بیشتری بر هدف مورد نظر دانش پذیر می شود.

یادگیری جمعی به این معناست که گروهی از دانش پذیران با انجام دادن یک سری فعالیت ها، اقدام به یادگیری در زمینه‌ای از دانش می‌کنند. اهداف همه آن افراد گسترش دانش، تقویت کار گروهی و انتقال دانش بین گروه است.

در آموزش مجازی

  • هزینه یادگیری را میتوان تا حد امکان پایین آورد

  • در هر زمان یادگیری امکان پذیر است

  • ارزیابی به صورت آنلاین انجام می‌شود

  • در کلاس آنلاین از مزایای کار گروهی بهره مند می شوند

  • سرعت یادگیری دست دانشجو و دانش آموز است

  • در این فضای آموزش مطالب بیشتر در ذهن می ماند

  • کنجکاوی، ابتکار و دسترسی به تکنولوژی های جدید و نوین به آسانی امکان پذیر است

  • اطلاعات در آموزش مجازی به روز است و به روز رسانی به دشواری چاپ کتاب های گذشته نیست

  • در هر مکان میتوان در کلاس ها شرکت کرد و فراگیری کرد

  • نتیجه آموزش سریع تر مشخص می‌شود

onlineCourse

میزان تاثیر گذاری آموزش مجازی در یادگیری دانش پذیران

شروع موفقیت و دستیابی به اهداف آموزشی یک انگیزه برای مطالعه و درس خواندن است که محیط های آموزش مجازی را میتوان یکی از ابزارهای انگیزشی در امر یادگیری نام برد. در این محیط فرصت های دراز مدت و کوتاه مدت بسیار زیادی برای دانش پذیران به وجود می آید که موجب افزایش میزان یادگیری در آنها خواهد شد.

طبق بررسی های انجام شده زمان یادگیری، آزادی عمل، آرامش و میزان یادگیری در آموزش مجازی بیشتر می‌ شود و برای هر کلاس یا هر فرد قابل طراحی و تنظیم خواهد بود. دانش پذیران توسط ابزارهای مجازی مانند ویدئو، صدا، اسلاید های متحرک و بطور کلی هر محتوای چند رسانه ای ، بهتر دروس خود را فرا می گیرند و برای ادامه آموزش علاقه بیشتری از خود نشان می دهند.

مزایای آموزش مجازی

مزایای زمانیمزایای فرهنگیمزایای اقتصادیمزایای آموزشی
به روز رسانی اطلاعات با سرعت بالاجهانی بودن یادگیری الکترونیکی به دلیل استفاده از اینترنتکاهش هزینه های رفت و آمدسهولت دسترسی به منابع مختلف
در دسترس بودن آموزش الکترونیکی به طور 24 ساعتهامکان ساخت اجتماع توسط افراد در محیط وبکاهش هزینه های تولید لوازم تحریر و متعاقب آن حفظ محیط زیستامکان ثبت و ضبط فعالیت ها و برنامه ها
ارائه و آماده سازی مدل های مختلف آموزشی
خدمات تحصیلی و مشاوره ای برای دانشجویان
افزایش نیروی انسانی مجرب همگام با فناوری و ارتباطات
توجه به نیاز مخاطبین
پیگیری مستمر پیشرفت تحصیلی

آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری دارای مزایای عمده ای است که یکی از مهم ترین آن ها مستقل بودن از متغیر های زمان و مکان خواهد بود. در این نوع آموزش که مطالب به صورت متن، تصویر و صدا در اختیار کاربران قرار می گیرند دیگر نیاز کمتری به یادداشت برداری بر روی کاغذ خواهد بود که خود دلیل بر صرفه جویی به حساب می آید و در ضمن این گونه آموزش ها از جذابیت بیشتری برای مخاطب برخوردارند.

1- عدم نیاز به رفت و آمد

درآموزش مجازی نیاز به حضور استاد و دانش پذیران در یک زمان و مکان خاص نخواهد بود که همین امر موجب می شود هزینه زمانی و مالی رفت و آمد را از بین ببرد. با استفاده از آموزش های آنلاین ، در مناطق دور و محروم امکان تحصیل و آموزش داده می شود. می توان اجازه دسترسی به اساتید خوب و قوی از هر مکان را به دانش پذیران داد. به افراد شاغلی که به دلیل کار تحصیل را رها کردند این امکان داده می شود که با وجود مشغله کاری به یادگیری خود ادامه دهند.

2- هزینه به نسبت کمتر

هزینه برگزاری کلاس های آموزش مجازی گران نبوده و تولید محتوا در نرم افزار های موجود موجب کم شدن هزینه ها می شود. همچنین این نوع آموزش امکان استفاده از محتوای آموزشی را برای عموم آسان می کند.

3- سرعت یادگیری

دانش پذیران در آموزش های آنلاین می توانند نقاط ضعف خود را شناسایی و بر روی آن تمرکز کنند. به دلیل منعطف بودن این شیوه آموزشی، دانشجویان و دانش آموزان میتوانند سرعت فراگیری آموزش را افزایش یا کاهش دهند که تاثیر زیادی در بهبودی یادگیری آن ها دارد.

در آموزش مجازی شاهد افزایش حداقل 50 درصد بهبود در سرعت یادگیری مطالب هستیم، علاوه بر این اتلاف زمانی بسیار کاهش می یابد. اگر دانش پذیران یک بخش را فرا نگیرند میتوانند در زمان مناسب به آن بخش برگردند.

4- جذابیت آموزش مجازی

محتوای آموزش مجازی با استفاده از روش های جذاب بصری و دیداری ساخته می شود و دیگر خبری از کلاس های کسل کننده و کتاب های سنتی نیست به همین اشتیاق دانش پذیران به خصوص جوانان و نوجوانان را به فضای آموزشی افزایش می دهد.

استفاده از محیط بصری و چند رسانه ای موجب درگیری چند بخش از مغز مخاطبان می شود و کمک میکند به خوبی و در بلند مدت در ذهن او بماند در حالی که محیط پر تکرار و خسته کننده کتاب ها و جزوات بسیار فرار هستند.

محدودیت های آموزش مجازی

محدودیت های اقتصادیمحدودیت های فرهنگیمحدودیت های آموزشی
هزینه بالای راه اندازی و استفاده از تجهیزات رایانه ایعدم آشنایی مدرسان به قوانین کپی رایتکافی نبودن دانش رایانه ای دانشجویان
بالا بودن هزینه به کارگیری خطوط تلفناز بین رفتن تنوع فرهنگیعدم دسترسی همه به رایانه و خدمات جانبی آن

نکات لازم برای تولید محتوای آموزش مجازی جهت ایجاد انگیزه یادگیری

  • .محتوا باید دانش پذیر را تشویق کند
  • .با تولید محتوا استقلال دانش پذیر را تقویت کنید
  • .محتوایی تولید کنید که به شما امکان دریافت اندازه پیشرفت تحصیلی دانش پذیر را بدهد
  • .روش‌هایی استفاده کنید که نیاز به مشارکت دانش پذیر داشته باشد

نتیجه

onlineEducation

حرکت به سمت آموزش مجازی در سراسر دنیا شروع شد و روز به روز گسترش بیشتری پیدا می کند و مهم ترین دلیل این امر نیز این است که این نوع آموزش تنها نیمی از هزینه های آموزش سنتی را دارد. از سوی دیگر افراد می توانند به صورت 24 ساعت روز و 7 روز هفته از آن به آسانی استفاده کنند.

موضوع آموزش مجازی با اینکه عمر کوتاهی دارد اما جایگاه مناسبی در آموزش در سراسر دنیا پیدا کرده است. با توجه به این شرایط همه در اول راه قرار دارند. اما شما می توانید با انتخاب درست، سامانه ای که همواره با برنامه ریزی هدفمند، تلاش موثر و به روز رسانی های متعدد به شما کمک می کند به خوبی در این مسیر رشد کنید. شروع آموزش مجازی همراه با رایسا فرصت های فراوانی را برای شما دارد. آموزش مجازی را با رایسا به بهترین نحو شروع کنید و در این مسیر بزرگ موفق باشید.