بهترین نرم افزارهای آموزش آنلاین چه ویژگی هایی دارند؟

  • بهترین نرم افزارهای آموزش آنلاین چه ویژگی هایی دارند؟
  • خانه
banner
banner
banner
online-education

آموزش آنلاین چیست؟

این روزها که جامعه آموزشی به سوی آموزش آنلاین میرود با نام های مختلفی شناخته می شود که بعضی از آنها را میتوان آموزش بر مبنای اینترنت، آموزش الکترونیکی، آموزش مجازی و یا آموزش از راه دور نام برد. به طور کلی تمامی این نام ها به معنی تدریس و یا برگزاری جلسات آموزشی از راه دور هستند.

به عبارتی دیگر عنصر مدرس و دانش پذیر ارتباط فیزیکی با یکدیگر ندارند و میتواند از هر موقعیت مکانی یا هر ساعت از شبانه روز شروع به آموزش کنند و تنها راه ارتباطی آنها اینترنت است. در این نوع از برگزاری کلاس ها کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشند. همچنین راه های برقراری ارتباط نیز به هیچ عنوان محدودیت ندارد. به انتخاب مدرس و دانش پذیران به صورت صوتی، تصویری و متنی میتواند باشد که انعطاف پذیری بالایی به برگزاری کلاس ها می دهد.

علاوه بر کامپیوتر و اینترنت به یک سامانه یا نرم افزار مدیریت آموزشی نیز نیاز است که بستر را برای ارتباط عناصر تشکیل دهنده کلاس فراهم می کند. سپس یک سیستم مدیریت آموزشی خوب می تواند به بالا بردن سطح کیفی دوره ها و کلاس ها کمک شایانی کند. با پیشرفت تکنولوژی، نرم افزارهای بسیار متنوعی در این حوزه مشغول فعالیت هستند که در کنار فراهم کردن نیازهای اساسی، هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارا هستند.

how-is-online-education

نرم افزار آموزش آنلاین چیست؟

نرم افزاری که امکان ایجاد ارتباط بین عناصر کلیدی کلاس، یعنی مدرس و دانش پذیران را فراهم می کند نرم افزار آموزش آنلاین گویند. به طور کلی نرم افزار آموزش آنلاین، شامل تشکیل کلاس های آنلاین، برگزاری آزمون آنلاین، ارزیابی و مشاهده کارنامه، آرشیو محتواهای آموزشی، امکان گفتگوی متنی آنلاین در هر زمانی، مشاوره آنلاین و چندین موارد دیگر می شود.

البته امروزه علاوه بر فراهم سازی امکانات آموزشی، امکان کنترل و مدیریت تمامی فرایند آموزشی مانند ثبت نام، حسابداری، اطلاع‌رسانی و غیره را نیز شامل می شود، که موجب افزایش سرعت و به دنبال آن پیشرفت در انجام امور مراکز آموزشی خواهد شد.

ویژگی های نرم افزار آموزش آنلاین

بطور کلی تمامی نرم افزارهای آموزشی آنلاین، مجموعه امکانات پایه ای را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. اما نرم افزار هایی که با صرف وقت و تحقیقات های بسیار بر اساس نیازهای مدارس و مراکز طراحی شده اند، موجب منحصر به فرد تر و محبوب تر شدن خواهند شد. قابلیت ها هرچه کاربردی تر و درست تر در نظر گرفته شده باشند کیفیت سرویس دهی مدرسه شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در ادامه ابتدا تمامی ویژگی های پایه ای و تکمیلی را عنوان و سپس به تفصیل در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد.

کلاس آنلاین

کلاس آنلاین یکی از مهمترین و ضروری ترین ابزارهای نرم افزارهای آموزش مجازی است. کلاس آنلاین یک محیط برای برگزاری جلسات و کلاس های مراکز آموزشی است که به صورت آنلاین و کاملا دو طرفه امکان تبادل اطلاعات بین مدرسان و دانش پذیران را فراهم می سازند.

این ارتباط دو طرفه می تواند به صورت صوتی و تصویری و یا گفتگوی متنی باشد. در کنار تمامی این موارد باید قابلیت ثبت نمره، حضور و غیاب و امکانات دیگری مانند تخته مجازی، ضبط خودکار و آرشیو اطلاعات را نیز به صورت متمرکز در خود داشته باشد. نرم افزارهای برگزاری جلسات آنلاین بسیار زیادی در سراسر دنیا وجود دارند ولی به ندرت می توان این نرم افزار را در سامانه آموزش مجازی به صورت متمرکز پیدا کرد.

رایسا تنها سامانه آموزش مجازی یکپارچه است که کلاس آنلاین را به صورت یک بخش متمرکز در خود دارد

آزمون آنلاین

از دیگر الزامات یک نرم افزار آموزش آنلاین، امکان برگزاری آزمون به صورت آنلاین است. چرا که لازمه سنجش میزان یادگیری هر فرد در کلاس درس، پاسخگویی به سوالات مبحث مورد نظر خواهد بود. برگزاری یک آزمون خوب باید به آسانی و حداکثر سرعت امکان پذیر باشد تا بتوان در هر زمانی دانش پذیران را مورد ارزیابی قرار داد.

همچنین باید شرایط طراحی یک آزمون جامع نیز فراهم باشد. در کنار این امکانات پایه ای، محیط کاربری منعطف، تصحیح خودکار و طرح انواع سوالات می تواند به ساخت یک آزمون آنلاین خوب کمک شایانی کند.

ارزیابی و کارنامه

برای بررسی و تحلیل رفتار آموزشی دانش پذیران در طول مراحل تحصیلی، باید امکان ارزیابی آنها وجود داشته باشد. این بخش از مجموعه آموزش مجازی به کاربران کمک می کند تا با توجه به نمرات دریافتی از امتحانات در بازه های مختلف پیشرفت یا پسرفت خود را مشاهده و از آن برای پیشبرد اهداف خود یاری بگیرند. علاوه بر این ویژگی، سامانه های آموزشی مجازی باید امکان مشاهده و چاپ کارنامه را نیز فراهم کنند.

آرشیو محتواهای آموزشی

یکی دیگر از ویژگی های مهم و کلیدی نرم افزارهای آموزش آنلاین امکان ذخیره سازی و آرشیو فایل آموزشی و کمک آموزشی است. فیلم های کلاس های آنلاین، فایل های کمک آموزشی و نمونه سوالات از مواردی هستند که می‌توانند در این فضای ابری قرار بگیرند. از مزایای آرشیو، امکان دسترسی در هر زمان و مکانی به این محتواهای آموزشی خواهد بود که کمک شایانی به پیشرفت تحصیلی دانش پذیران می کند.

گفتگوی آنلاین

گفتگوی آنلاین یکی از امکاناتی است که وجود آن در نرم افزارهای آموزش آنلاین، کمک شایانی به برقراری ارتباط بین کادر و اعضای مراکز آموزشی می کند. این که در هر زمانی می توان با مدرس خود در ارتباط بود، می تواند به پیشرفت دانش پذیران منجر شود. این محیط باید حداقل امکانات یعنی ارسال و دریافت متن، انواع فایل ها، امکان ضبط صوت، محیط کاربری مختلف و پایداری بالا را دارا باشد که کاربران را بی نیاز از هرگونه پیام رسان دیگری کند.

مشاوره آنلاین

هر دانش پذیر خصوصیات اخلاقی و رفتاری منحصر به فرد خود را دارد و باید این موارد را در شیوه آموزشی آن ها مد نظر قرار داد. همچنین حل مشکلات روحی دانش پذیران از اهمیت بالایی برخوردار است. در اینجا است که نقش مشاوران به خوبی مشهود می شود. دسترسی به مشاوران خوب در هر زمان و مکانی می تواند کار را برای افزایش روحیه، حل مشکلات روحی و ارتقای سطح آموزش دانش پذیران هموار کند. پس دارا بودن سامانه های آموزش مجازی به مشاوره آنلاین می تواند سطح کیفی آنها را بهبود بخشد.

ثبت نام

از دیگر موارد مورد نیاز برای مراکز آموزشی، امکان ثبت نام آنلاین است. این قسمت از نرم افزار می تواند از هرج و مرج در زمان ثبت نام بکاهد و محیط آموزشی را کاملا آرام و به دور از همهمه نگه دارد.

حسابداری

از موارد دیگری که نیاز آن در بخش مدیریت مراکز آموزشی کاملا حس می شود، نرم افزار حسابداری متمرکز در نرم افزار آموزش آنلاین است تا فرایند مالی را به خوبی کنترل کند. در این صورت است که می توان در صورت وجود مشکل دسترسی ها را برای کاربران محدود کرد.

اطلاع رسانی

مراکز آموزشی برای مطلع کردن خانواده ها از اخبار روز مراکز، نیاز به یک سامانه پیامکی دارند تا در این امر به کمکشان بیاید. سامانه های آموزش مجازی که این بخش را به صورت متمرکز در خود دارند یک گام از دیگر سامانه ها جلوتر خواهند بود.

feature-software-online-education

محیط کاربری

در کنار تمام این امکانات ضروری و تکمیلی، داشتن یک محیط کاملا منعطف و کاربرپسند، به برقراری هرچه بهتر ارتباط بین کاربران و نرم افزار کمک خواهد کرد. حس تجربه استفاده از یک سامانه خوب می‌ تواند کاربران را به استفاده مجدد از آن مجاب کند.

رایسا تنها نرم افزار آموزش آنلاین کشور است که تمامی این امکانات را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

فواید آموزش آنلاین

آموزش مجازی فواید بسیاری دارد که با استفاده از این فواید میتوانید زندگی خود را به سمتی که هدف شما است ببرید. مهمترین فایده آموزش آنلاین این است که شما اگر هدف مورد نظر خود را پیدا کنید میتوانید با کمترین هزینه و مفید ترین زمان، حرفه ای ترین در کار خود شوید چون شما به درست ترین روش آموزش دیده اید.

برخی از مهم ترین نرم افزارهای آموزش آنلاین

Moodle

مودل یک نرم‌افزار کاملاً رایگان سیستم مدیریت یادگیری است که فضای آموزش آنلاین را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در این محیط مدیران و مدرسان می توانند دوره ها و کلاس های مد نظر خود را به صورت یک برنامه، طراحی و آنها را با فراگیران و دانش پذیران مجموعه خود در ارتباط بگذارند.

مودل امکانات ضروری را به صورت کامل برآورده نکرده است، اما بعضی از آنها را در مجموعه خود قرار داده است، که شامل: طراحی آزمون، طراحی تکالیف، آرشیو و انعطاف پذیری نسبتا خوب که البته نیاز به دانش کد نویسی دارد. گفتنی است که مودل برای پروژه های کوچک یک گزینه خوب محسوب می‌شود، اما در کارهای بزرگتر کارآیی لازم را نخواهد داشت. همچنین ابزار مهمی مانند کلاس آنلاین، ارزیابی و گفتگوی آنلاین را در خود ندارد که ضعف بزرگی به حساب می آید.

Google Classroom

گوگل کلاس روم یک نرم افزار رایگان در حوزه آموزش مجازی است که به کاربران کمک می کند تا بتوانند کلاس های آنلاین طراحی کنند. در کنار آن نیز امکان طرح تکلیف نیز وجود دارد که می‌توان آنها را برای کلاس های تشکیل شده ارسال و نتیجه را دریافت کرد. در انتها نیز می توان برای جواب تکالیف بازخوردی را ارسال کرد.

تمامی این امکانات در کنار ابزارهای دیگر گوگل مانند Google Docs و Google Drive به صورت رایگان در دسترس کاربران خواهد بود. از معایب این نرم‌افزار می‌ توان به عدم طرح و برگزاری آزمون، ارزیابی و کارنامه، ساخت برنامه هفتگی و تقویم آموزش و آرشیو مستقیم کلاس ها و محتواهای آموزشی اشاره کرد.

Blackboard

نرم افزار بلک برد یک محیط LMS در اختیار کاربران خود قرار می‌ دهد که امکانات قابل توجهی را برای آنها فراهم می کند. یکی از مهم‌ ترین امکانات موجود در این نرم افزار امکان ساخت یک کلاس کاملاً دوطرفه و تعاملی است که کاربران می توانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

در واقع اصل این نرم افزار بر این اساس است که کاربران بتوانند یک فضای آنلاین کاملاً مشترک را با یکدیگر تجربه کنند. در کنار این امکان مهیج، کاربران می‌ توانند از فضاهای ابری معروف مانند Google Drive، Dropbox و OneDrive برای ذخیره و بایگانی اطلاعات خود استفاده کنند. اما امکان طراحی و برگزاری آزمون، ارزیابی و ارائه تکالیف در آن وجود ندارد.

Schoology Learning

یک نرم افزار محبوب در زمینه نرم افزارهای آموزشی آنلاین است که امکانات متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌ دهد. طراحی کلاس، حضور غیاب، آرشیو، تکلیف و آزمون از ویژگی‌ های خوب این نرم افزار است. از معایب آن می‌ توان به عدم تشکیل کلاس متمرکز و ارزیابی نام برد.

سامانه آموزش آنلاین رایسا

نرم افزار LMS رایسا، یک سامانه طراحی شده توسط رایمون فناور آسیا است که به صورت کاملا بومی و متناسب با نیازهای مراکز آموزشی کشور طراحی و پیاده سازی شده است. این نرم‌افزار امکانات بسیار زیادی دارد و روز به روز نیز ویژگی های منحصر به فرد دیگری به آن اضافه و در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

امکان ساخت برنامه و تقویم آموزشی، تشکیل کلاس های منحصر به فرد آنلاین، طراحی آزمون، ارزیابی و کارنامه، آرشیو، مشاوره آنلاین، رایساگرام، محیط کاربری، رسانه، حضور غیاب و ثبت نمرات، پیام رسان داخلی، سامانه پیامکی، ثبت نام، حسابداری و ده ها امکانات دیگر که سامانه آموزش مجازی رایسا را در نوع خود بهترین می کند.

محیط کاربری کاملا منعطف و قابل شخصی سازی، از دیگر امکانات مهم این سامانه است. همچنین امکان شخصی سازی و ارائه سایت و آدرس وب سایت منحصر به فرد از دیگر امکانات خوب نرم افزار آموزش آنلاین رایسا است که کاربران را مشتاق به استفاده از آن می کند.

software-online-education

با سامانه آموزش آنلاین رایسا شروع کنید

تیم نرم افزاری رایسا برای کاربران عزیزی که برای آشنایی بیشتر و کار با محیط کاربری نیاز به تست مجموعه دارند یک پیشنهاد ویژه دارد و آن ارائه تمام امکانات به صورت آزمایشی به مدت یک ماه است. که در کنار آن مشاوران و کارشناسان فنی رایسا نیز به آنها در رسیدن به این مهم کمک می کنند.

برای ثبت نام، درخواست دمو و دریافت مشاوره می توانید از این قسمت با تیم فروش رایسا در ارتباط باشید.

درخواست تست سامانه

سوالات رایج

برای دسترسی به آموزش آنلاین رایسا به چه ابزاری نیاز داریم؟

نرم افزار تدریس آنلاین رایسا یک نرم افزار تحت وب است که هم با تلفن همراه هوشمند، هم کامپیوتر در دسترس خواهد بود. کافی است یک مرورگر استاندارد در دستگاه خود نصب نمایید و به اینترنت دسترسی داشته باشید.

آیا بر روی هر مرورگری اجرا می شود؟

بله، تمامی مرورگرهای استاندارد قابلیت اجرا خواهند داشت.

بهترین مرورگر مورد تایید کدام است؟

مرورگر کروم، فایرفاکس و سافاری از بهترین مرورگرها هستند و در بین آنها، کروم اولین گزینه خواهد بود.

آیا امکان تست رایگان وجود دارد؟

بله، رایسا مهلت تست یک ماه را در اختیار مشتاقان آموزش مجازی قرار خواهد داد.

هر نرم افزاری رویکردی متفاوت در حجم استفاده از اینترنت دارد اما بطور کلی نرم افزارها با توجه به ظرفیت اینترنت موجود در منطقه خود طراحی و پیاده سازی می شوند. بعضا مشاهده شده است که عدم دسترسی به اینترنت خوب موجب ایجاد خلل در فرایند کاری نرم افزار می شود. پیشنهاد تیم نرم افزاری رایسا استفاده از سامانه هایی است که بصورت بومی و متناسب با نیازهای کشور طراحی شده است.

نتیجه

در این مقاله ابتدا به توضیح جامع در مورد سامانه آموزش آنلاین پرداختیم و قابلیت های ضروری و تکمیلی را مورد بحث قرار دادیم. در ادامه نیز به نرم‌افزارهای موجود در این حوزه پرداختیم و ویژگی های منحصر به فرد هر کدام را عنوان کردیم. همچنین نرم افزار آموزش آنلاین رایسا را توضیح و مورد بحث قرار دادیم. یکی از بهترین نرم افزارهای داخلی موجود در این زمینه است. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید با کارشناسان رایسا در ارتباط باشید.