چگونه اعتماد به نفس دانش آموزان را بهبود دهیم؟

  • چگونه اعتماد به نفس دانش آموزان را بهبود دهیم؟
  • خانه
banner
banner
banner
successful-self-confidence

مقدمه

وجود اعتماد به نفس بالا برای فرزندان و کودکان این جامعه واجب است و در زندگی آنها بسیار نقش مهم نیز دارد. چرا که به آنها اجازه می‌ دهد فعالیت های جدید را امتحان کنند و از خطر ترس نداشته باشند و به راحتی مشکلات و مسائل را حل کنند. این خصوصیات موجب بهبود یادگیری و رشد کودکان میشود.

اعتماد به نفس پایین، یکی از مشکلات شایع در نوجوانان و جوانان است. با توجه به تغییرات جسمی، روانی و شکل گیری شخصیت که در این زمان برای آنها رخ می دهد، بسیار آسیب پذیر خواهند بود. نبود اعتماد به نفس کافی مشکلاتی چون: افت تحصیلی، اقدام به تقلب و ایجاد شرایطی برای افسردگی و انواع دیگر اختلالات را به وجود می آورد.

همچنین هر دانش آموز در هر سنی زمانیکه اعتماد به نفس نداشته باشد، احساس حقارت و درماندگی و در نتیجه امید و اطمینان خود را برای مقابله با مشکلات از دست می‌ دهد. آمار نشان می دهد در این مواقع است که مراجعه دانش آموزان به واحد مشاوره در مدارس افزایش می یابد و دانش آموزان در خصوص اعتماد به نفس نیاز به مشاوره و راهنمایی های بسیار زیادی دارند.

بیماری های روحی بر عملکرد اجتماعی و تحصیلی فرد تاثیر می‌گذارد. همچنین سلامت روان و اعتماد به نفس نیز بر وضعیت تحصیلی دانش آموز موثر خواهد بود. یکی از دلایل مهم و کلیدی کمبود اعتماد به نفس در دوران تحصیلی، شروع تصمیم گیری های مستقل و انجام تکالیف بدون کمک از دیگران است. اکثر دانش پذیرانی که با اداره امور زندگی و تنظیم فعالیت های خود رو به رو می‌ شوند، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان برای آنها مشکل خواهد شد، که با مرور زمان گوشه گیر می شوند.

اعتماد به نفس، یک ویژگی ذاتی نیست بلکه از عوامل مختلفی تاثیر می‌ پذیرد. تجربیات و مسائل محیطی می توانند موجب شکل گیری اعتماد به نفس پایین در دانش آموزان شود. بعضی از رفتار ها، توانایی هایی که فرد واقعاً از آنها برخوردار است را تحت تاثیر قرار می دهد و در آخر دانش آموز باور می کند که آدم ناتوانی است. تشویق، بازخورد مثبت و کسب موفقیت در مسیری که برای دانش آموز دشوار بوده است موجب افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.

خانواده اولین و مهمترین عنصر شکل گیری اعتماد به نفس است. مشکلاتی چون فقر مالی، سطح اجتماعی پایین، مشاجرات والدین یا طلاق، بر دانش آموزان تاثیر می گذارد. فرزند شما در دوران مدرسه به دنبال این است که از پس تکالیف برآید، اگر در این دوران مدام در مقابل تلاش هایش بازخورد منفی دریافت کند، احساس ناتوان بودن در او شکل خواهد گرفت.

علائم نشان دهنده اعتماد به نفس پایین در دانش آموزان

  • ترس از تجربیات جدید
  • نگرانی در مورد نظرات
  • تقلب و دروغ در کارها
  • کناره گیری از بازی
  • دوری از دوستان
  • داشتن حس منفی
  • بی انگیزه بودن
  • کاهش نمرات

علائم نشان دهنده اعتماد به نفس بالا

  • افتخار به دست آورد های خود
  • مستقل و بالغ
  • پذیرش شکست
  • مسئولیت پذیری
  • کمک به دیگران
  • شجاع بودن

تا این قسمت مقاله، دریافتیم که اعتماد به نفس تا چه اندازه برای تحصیل دانش آموزان حیاتی است. در سامانه آموزش مجازی رایسا قسمت ارزیابی می تواند به تشخیص نقاط ضعف و قوت دانش آموزان کمک کند تا آنها را به خوبی شناسایی کنند. در چنین شرایطی دانش آموزان به خاطر ضعیف بودن در یک درس اعتماد به نفس خود را از دست نمی‌ دهند، بلکه به دنبال از بین بردن ضعف خود می روند و برای رفع آن اقدام می کنند. همچنین ارزیابی در آموزش گام بزرگی در برنامه ریزی و یادگیری صحیح است.

student-lack-confidence

اثرات مثبت آموزش مجازی در اعتماد به نفس دانش آموزان

کاهش ترس و اضطراب

همه ی ما اضطراب مربوط به تحصیل را تجربه کرده ایم مانند؛ "آیا این مبحث را درست متوجه شده ام یا خیر؟" و یا "چقدر برای این امتحان تلاش کنم کافی است؟". با قابلیت های سامانه آموزش مجازی رایسا همه ی این نوع نگرانی ها از بین می‌ رود و دانش آموز را به سوی مطالعه درست و هدفمند هدایت می‌ کند.

آرشیو ویدئوهای کلاس آنلاین مانعی قوی در برابر نگرانی یادگیری و از دست دادن مطالب درسی در کلاس خواهد بود. ضمن اینکه به مطالعه ی با تمرکز بالا کمک شایانی می کند، چون در واقع استرس را از بین می برد. سامانه آموزش مجازی رایسا یکی از بهترین فضاهای آرشیو و نگهداری را به کاربران خود ارائه می دهد.

ارتقای نقاط قوت دانش آموزان

فرصت های درسی فراهم سازید تا دانش آموز بتواند توانایی های خود را نشان دهد. برای مثال اگر دانش آموز در یک مبحث اطلاعات دارد از او بخواهید این اطلاعات را به هم گروهی های خود انتقال دهد و به صورت گروهی در کلاس آنلاین کنفرانس دهند. ارائه موضعی در جمع یکی از گزینه های بسیار عالی برای افزایش اعتماد به نفس در دوران کودکی و نوجوانی است که باید تقویت شود.

پیشنهاد ویژه

برای آشنایی با راه های کنترل استرس در دانش آموزان، می توانید مقاله مدیریت درست اضطراب و استرس دانش آموزان را مطالعه کنید.

والدین برای افزایش اعتماد به نفس دانش آموز چه کاری انجام دهند؟

گذاشتن قانون و اعلام انتظارات

دانش آموزان هم نیازمند به قوانین هستند، بنابراین والدین باید قوانین و انتظارات قاطع و متناسب با سبک زندگی دانش آموزان را برای آنها مطرح کنند و آنها را از عواقب سرپیچی از قوانین آگاه و همچنین دلیل اهمیت پیروی از این قوانین را برای آن ها توضیح دهند.

تشویق به بیان نظرات

دانش آموزان به خصوص نوجوانان تقریباً در تمام موضوعات نظرات زیادی دارند. پس از آنها بخواهید نظرات خود را آزادانه بازگو کنند. همچنین در برخی از تصمیمات خانوادگی نیز از آنها کمک بگیرید و از نظرشان استقبال کنید.

حمایت

اگر فرزند شما در کلاس با فردی به مشکل بر خورده است به حرف هایش کامل گوش دهید و فوری قضاوت نکنید. حتی اگر در شرایطی به نظر شما مقصر او بوده است، به دلیل تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی ممکن است بزرگترین درگیری فرزند شما محسوب شود، بنابراین اطمینان دهید در هر حال پشتیبان او هستید و از او حمایت خواهید کرد.

نظرات تاثیر گذار

هیچ دانش آموزی دوست ندارد با لحن خشن با او صحبت کنید. نظرات منطقی خود را در کمال آرامش به آنها بگویید. برای مثال اگر در امتحان نمره کمی کسب کرده به اون نگویید اگر فیلم کمتر تماشا میکردی نمره بهتری میگرفتی، بلکه با لحنی منطقی بگویید به نظر می رسد در مبحث این امتحان مشکل داری بهتر نیست بیشتر تلاش کنی؟

استعداد یابی

بعضی از والدین بدون توجه به استعداد فرزند، رویاهای خود را برای او می خواهند. اما باید بدانند که اگر خودشان آرزوی یک رشته و شغلی را داشته اند، دلیل بر این نیست که دانش آموز در آن استعداد خواهد داشت. اگر نوجوان علاقه و استعداد دیگری دارد مانع نشوید و تشویقش کنید تا در مسیری که می خواهد و استعداد دارد پیشرفت کند.

decreased-student-confidence

معلم برای افزایش اعتماد به نفس دانش آموز چه کاری انجام دهد؟

کلاس های درس تنها مخصوص مطالب درسی و تدریس معلم نمیباشد و هر نوع پیام یا نگاهی که بین دانش آموزان و معلمان رد و بدل می شود می تواند بر رفتار، نگرش، انگیزه و اعتماد به نفس دانش آموز تاثیر مثبت یا منفی بگذارد.

به نوعی می‌توان گفت دانش آموز نصف روز را در مدرسه و در کنار معلم خود میگذراند، پس طبیعی است که محیط آماده ی کاهش یا افزایش اعتماد به نفس او باشد.

راهکارهای مناسب برای معلمان

  • بازخورد مثبت و تشویق
  • چشم پوشی از اشتباهات جزئی
  • تعیین هدف از هر جلسه تدریس
  • دادن حق انتخاب به دانش آموز
  • ارتقا نقاط پر استعداد دانش آموزان

نتیجه

اعتماد به نفس پایین یکی از بزرگترین معضلات موجود در دانش پذیران به ویژه در سنین پایین است که عدم توجه به آن می تواند پیامدهای جبران ناپذیری در آینده تحصیلی و حتی آینده زندگی کودکان مان داشته باشد. راهکارهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به خانواده ها و مربیان کمک کند تا کودکان را در برابر مشکلات آگاه و آنها را آماده رویارویی با هرگونه چالش در دوران تحصیلی خود کند. در این مقاله کارشناسان تحصیلی آموزش مجازی رایسا تمام راه حلهای آگاه سازی را به خوبی مورد بررسی قرار داده اند که دانش پذیران را آماده مقابله با آنها می سازد.