یک آزمون ساز آنلاین کاربردی را بشناسیم

  • یک آزمون ساز آنلاین کاربردی را بشناسیم
  • خانه
banner
banner
banner
online-exam-maker

مقدمه

در دنیای امروزی شاهد رشد چشمگیر اینترنت و فضای مجازی هستیم این پیشرفت در مسائل آموزشی نیز مشاهده می‌شود در کنار این موارد موضوع رفت و آمد و صرف وقت بسیار مهم شده است که آزمون های آنلاین این امکان را می دهند که بدون هزینه های زیاد رفت و آمد با رایانه یا تلفن همراه از ابتدای مسیر تا انتها به صورت آنلاین طی شود.

آزمون ساز آنلاین چیست؟

برای تشخیص میزان مهارت یک فرد یا افراد در هر زمینه ای، باید شرایط سنجش آنها را فراهم کرد تا آمار درستی از مقدار دانش آنها به دست آید. آزمون به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که بصورت تئوری یا عملی در آن از شخص خواسته می شود میزان مهارت و دانش خود را به معرض دید بگذارد.

به عبارتی دیگر شخص، مقدار دانش و مهارت خود را با توجه به سوالات و یا درخواست های داده شده به نمایش می‌ گذارد. دلایل مختلفی وجود دارد که از آزمون و یا کوییز استفاده می شود، دلایلی چون پرسشنامه های روانشناسی، مسابقات بازاریابی، امتحانات و... که همگی برای تشخیص میزان مهارت فرد از او گرفته میشود.

آزمون ساز آنلاین، جهت آسان سازی مراحل طراحی، پیاده سازی و برگزاری آزمون طراحی شده است. به این صورت که دیگر فاصله فیزیکی بین برگزار کننده و آزمون دهنده وجود نخواهد داشت. در این روش طراح در محیطی با امکانات ویژه جهت طراحی، آزمون خود را پیاده سازی می کند. سپس آن را انتشار می دهد و پس از آن، آزمون دهندگان شروع به برگزاری آزمون میکنند.

بهترین آزمون ساز آنلاین چه ویژگی هایی دارد؟

با وجود نرم افزار های بسیار زیادی که در این زمینه وجود دارند، رقابت بر سر امکانات نرم افزار نیز روز به روز بالاتر میرود. امکانات پایه ای را میتوان تقریباً در هر نرم افزاری مشاهده کرد اما با ارائه ویژگی های ویژه، می توان گوی را از سایر رقبای این زمینه ربود. امکاناتی که موجب آسان ساختن ایجاد فضای امن برای برگزاری آزمون آنلاین می شود و سطح آن را بالا میبرد. در ادامه به توضیح امکانات پایه ای و ویژه نرم افزارهای آزمون ساز موجود، خواهیم پرداخت.

پیشنهاد ویژه

برای آشنایی با بهترین نرم افزار های آموزش آنلاین، می توانید مقاله بهترین نرم افزارهای آموزش آنلاین را در رایسا مطالعه کنید.

امکان طرح آزمون تستی و تشریحی

برای طرح یک آزمون ساده، حداقل روش های موجود برای طرح آن، وجود امکان طرح سوال به صورت تستی و تشریحی خواهد بود. این دو نوع از روش های موجود در طرح سوال نزدیک به ۵۰ درصد سوالات را به خود اختصاص می‌دهند و نیاز به آنها بسیار ضروری خواهد بود.

همچنین می توان با آنها آزمون دهندگان را به میزان قابل توجهی مورد ارزیابی قرار داد. از ویژگی های خوب سوالات چهار گزینه ای امکان تصحیح سریع و خودکار آن در نرم افزار ها را می‌ توان عنوان کرد.از ویژگی های خوب سوالات تشریحی نیز، میزان سنجش صحیح یادگیری فرد است که با ارائه توضیح می توان به آن پی برد.

student-online-exam

کاهش میزان تقلب در آزمون آنلاین

وجود فاصله فیزیکی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند تلفن هوشمند، لپ تاپ شرایط برای تقلب کردن فراهم می‌ شود. یکی از دغدغه‌های مهم برگزار کنندگان و طراحان نرم افزار آزمون ساز آنلاین، ایجاد فضایی برای به حداقل رساندن تقلب است که البته تلاش های زیادی هم در این زمینه صورت گرفته است.

نمایش تنها یک سوال در صفحه، امکان غیرفعال کردن رفتن به سوال قبل، نمایش سوالات به صورت تصادفی، امکان تصادفی کردن گزینه ها در صورت وجود و محدود کردن زمان پاسخ گویی از امکانات طراحی شده در این زمینه است. با بکارگیری از این ابزارها و ویژگی ها می توان تا حد خوبی میزان امنیت برگزاری رو بالا برد.

تصحیح خودکار سوالات تستی

به دلیل نوع طرح سوالات تستی امکان تصحیح و نمره دهی به سوالات برای نرم افزار فراهم خواهد شد. این ویژگی ای است که سوالات چهارگزینه‌ای یا دو گزینه ای آزمون آنلاین، در اختیار طراحان آزمون قرار می دهند.

برای برگزاری آزمون ساده و سریع و به نوعی دیگر برگزاری کوییز، چهار گزینه ای در آزمون مهمترین گزینه خواهند بود که نتیجه آن خیلی زود پس از اتمام آزمون در اختیار برگزار کنندگان و آزمون دهندگان قرار می‌ گیرد. طرح آزمون با سوالات چهارگزینه‌ای به دلیل سرعت زیاد تصحیح آنها به یک گزینه محبوب در بین طراحان آزمون تبدیل شده است.

rating-student-online-exam

ارزیابی و کارنامه

از گزینه های دیگر در نرم افزار آزمون ساز، امکان وجود رتبه بندی در انتهای برگزاری آزمون است که کمک زیادی به ارزیابی و تخمین عملکرد کلیه شرکت کنندگان خواهد کرد. در این قسمت می توان امکانات دیگر مانند مشاهده بیشترین و کمترین نمره و مقایسه میانگین نمرات گروه با افراد را نیز در اختیار کاربران قرار داد.

طراحی متناسب با نیازهای مراکز آموزشی

داشتن یک محیط کاربری کاملا منعطف، هم به طراحان و هم به شرکت کنندگان در طراحی و برگزاری یک آزمون خوب کمک می‌ کند. باید با طراحی درست صفحات و چیدمان صحیح ابزارها میزان استفاده از آنها را بالا و آسودگی کار را فراهم کرد.

پیشنهاد ویژه

اگر می خواهید بدانید چگونه می توان یک کلاس آنلاین موفق برگزار کرد، می توانید مقاله راه های برگزاری کلاس آنلاین را مطالعه کنید.

امکانات ویژه برای عدم تقلب

ویژگی های ذکر شده از مطالب بالا، کمک زیادی به ایجاد محیطی به دور از تقلب می کند. اما برای کمتر کردن این فضا باید تمهیدات ویژه دیگری را نیز در نظر گرفت. امکاناتی مانند ip و تخصیص تعدادی از سوالات به صورت تصادفی به شرکت کنندگان که موجب افزایش ایمنی در برگزاری آزمون های آنلاین خواهد شد.

نرم افزار های زیادی هستند که امکانات مطرح شده در بالا را به صورت ترکیبی در خود دارند ولی تنها نرم افزار آزمون ساز آنلاین رایسا است که تمام ویژگی های گفته شده را به صورت یکجا در خود دارد و نیاز مراکز آموزشی را به دیگر نرم افزارها به صفر میرساند. نرم افزار آزمون ساز رایسا متناسب با نیازهای مراکز آموزشی طراحی شده و با ارائه تمامی ابزارها و امکانات موجود در این زمینه توانسته اعتماد مراکز را به خود جلب کند.

امکانات ویژه آزمون ساز رایسا

امکان طرح انواع سوالات برای نزدیک‌تر کردن برگزاری آزمون به یک نمونه خوب و ایده آل برای سنجش بهتر آزمون دهندگان نیاز است که انواع مختلف سوالات مانند ترتیبی، جفت کردن و... در اختیار طراحان سوال قرار داد تا دست آنها در این زمینه و ایجاد تنوع باز شود.

evaluation-student-online-exam

امکان مشاهده ارزیابی

مهمترین هدف آزمون آنلاین، مشاهده میزان یادگیری موضوعات مورد بحث و سنجش عیار فرد در آن زمینه است. با برگزاری چندین آزمون می توان میزان دانش فرد را مورد بررسی قرار داد که بسیار زمان‌بر و طاقت فرسا خواهد بود. برای مشاهده میزان رشد فرد در طول دوره آموزشی میتوان از ابزارهایی برای ارزیابی استفاده کرد. در این ابزار طراحان و دانشپذیران می‌ توانند با مشاهده نمره فعلی و مقایسه آن با نمرات قبلی میزان پیشرفت و پسرفت را مشاهده و برای ادامه راه خود برنامه ریزی کنند.

آزمون ساز جامع

آزمون آنلاین جامع رایسا، یکی از منحصر به فرد ترین در نوع خود است که امکان برگزاری انواع دروس کلاس ها و همچنین اعمال ضریب درس به ضریب منفی فراهم شده است. با طرح این نوع آزمون ها مدیران می توانند از سطح آمادگی کلاسهای هر پایه مطلع شوند.

امکان آرشیو آزمون آنلاین

یکی از دغدغه‌های بزرگ دانش پذیران بازگشت و بازبینی بعد از آزمون آنلاین است. به همین دلیل آرشیو محتواهای آموزشی و آرشیو آزمون ها یکی از مهمترین موارد آموزش مجازی شده است که این امر موجب کاهش استرس دانش آموزان در کلاس های آنلاین و همچنین آزمون نیز شده است.

سوالات رایج

برای طراحی آزمون آنلاین، آموزشی در نظر گرفته شده است؟

بله، در تمامی مراحل طرح آزمون ویدیو های کوتاه آموزشی قرار داده شده است و شیوه استفاده از ابزارها به طور کامل در آنها به نمایش گذاشته شده اند. علاوه بر آن ویدیو های آموزشی بلند جهت آسانی کار تهیه و در سامانه قرار داده شده است.

آیا می توان آزمون آنلاین جامع طراحی کرد؟

یکی از قابلیت های ویژه و اختصاصی آزمون ساز آنلاین رایسا امکان طراحی آزمون آنلاین جامع است.

آیا امکان دسترسی هر پلتفرمی وجود دارد؟

بله، نرم افزار مدیریت مدارس رایسا در بستر وب طراحی شده و در هر پلتفرمی قابل اجرا خواهد بود.

آیا بعد از پایان زمان آزمون بسته خواهد شد؟

بستگی به انتخاب طراح آزمون دارد که برای فعال و غیرفعال کردن آن می توان در قسمت طرح آزمون اقدام کرد.

آیا برای برگزاری آزمون آنلاین باید حتما در کلاس آنلاین شرکت کرده باشیم؟

خیر، برای برگزاری آزمون آنلاین برای شما محدودیتی وجود ندارد و شما به صورت مستقل میتوانید آزمون آنلاین برگزار کنید.