ویژگی های مدرسه هوشمند چیست؟

  • ویژگی های مدرسه هوشمند چیست؟
  • خانه
banner
banner
banner
smart-school

مقدمه

فضای مجازی در جهان امروز تمام مشاغل و حتی کارهای روزمره ما را به سلطه خود در آورده است که البته کمک شایانی به بهبود آنها کرده است. از این رو داشتن دانش و مهارت های رایانه ای به شدت احساس می شود. اما روش آموزش و یادگیری در مدارس همچنان به صورت سنتی و قدیمی پیش گرفته می‌ شود.

از این رو لازم است تا در این حوزه نیز تغییراتی جهت افزایش بهره وری اعمال شود. برای رسیدن به این هدف، ایده مدارس هوشمند به میان آمد که به صورت حرفه ای و برنامه ریزی شده تکنولوژی ها در این زمینه را بکار گرفته است. همچنین وجود رایانه و برگزاری کلاس ها در فضای مجازی، تغییرات بسیاری را در این محیط های آموزشی ایجاد کرده است، که موجب تغییرات در نوع آموزش و رفتار دانش پذیران خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد هوشمند سازی مدارس صحبت کنیم.

مدرسه هوشمند چیست؟

گسترش علم و تکنولوژی موجب ایجاد مدرسه های هوشمند و آموزش مجازی شده است، که این دستاورد سبب رشد در حوزه آموزش و پرورش ما خواهد شد و به دنبال آن تاثیرات مثبتی در زندگی دانش پذیران خواهد داشت.

با وجود امکان هوشمند کردن مدارس موقعیت نظارت و مدیریت بهتر تمام مراحل آموزشی توسط نرم افزارهای مدیریت فراهم شده است که این فعالیت ها تنها در کامپیوتر شخصی و یا حتی تلفن های هوشمند قابل اجرا خواهند بود که موجب تسریع در انجام امور می شوند. مدرسه هوشمند را می توان یک راه حل نوین آموزشی دانست که با استفاده از ابزارها و تکنولوژی های موجود در این زمینه شرایط تغییرات جدید در این محیط را ایجاد خواهد کرد. این ابزارها و تکنولوژی ها می‌توانند بصورت سخت افراری و نرم افزاری در تمام مراحل آموزشی بکار گرفته شوند.

مدیریت سیستم حسابداری، مدیریت فرایند ثبت نام، مشاهده پیشرفت تحصیلی و برگزاری کلاس ها و آزمون های آنلاین از مهمترین موارد در هوشمند سازی نرم افزاری مدارس هستند. کنترل رفت و آمد کارکنان مراکز آموزشی و دانش پذیران، تخته های مجازی، کامپیوترها و ... نیز از موارد سخت افزاری هوشمند سازی مدارس محسوب می شوند. البته نباید نقش مهم دانش پذیران و مدرسان و حتی کادر اداری را نادیده گرفت و فراموش کرد. دانش پذیران به عنوان یک عضو فعال و عنصر پویا در کلاس ها حضور دارند.

تاریخچه هوشمند سازی

در سال 1984 در دانشگاه هاروارد شخصی به نام دیوید و همکارانش طرح مدرسه هوشمند را به عنوان تجربه ای نوین در برنامه های آموزش و پرورش قرار دادند و با استفاده از فناوری اطلاعات ارائه نمودند. این طرح به مرور در چند مدرسه اجرا گشت و بعد ها توسعه یافت. گفته می‌شود اولین مدرسه هوشمند در سال 1996 در انگلستان تاسیس شد و سپس در مالزی به اجرا درآمد و سایر کشورها نیز به دنبال آنها به تاسیس آن اقدام کردند.

اهمیت هوشمند سازی مدارس

از مهمترین اهدافی که در مدرسه هوشمند مورد توجه قرار گرفته است را می توان به ایجاد محیط یاددهی، یادگیری، رفع مشکلات مدیریتی مدرسه و تربیت دانش پذیر که به عنوان عضو فعال و کوشای مدارس در نظر و طراحی شده اند نام برد. یکی از اصلی‌ ترین ابزارهایی که در مدارس هوشمند بکار گرفته می شود کامپیوتر است که جایگزین بسیاری از ابزارها سنتی دیگر شده است. علاوه بر آن با دسترسی درست و مناسب به اینترنت می توان درباره هر موضوعی که مورد نیاز باشد، اطلاعات مفیدی به دست بیاورند.

باید به این نکته توجه کرد که مهم ترین المان موجود در مدارس که تمامی برنامه های موجود را با توجه به آنها پایه گذاری می کنند، دانش آموزان هستند. پس در مدرسه هوشمند نیز باید تمامی شرایط را با توجه به آنها طراحی و پیاده سازی کرد. در کنار آن، باید برای مدرسان نیز ابزارهایی را ارائه داد تا کار را برای فعالیت بهتر آنها آسانتر سازد، چرا که نقش مهم و کلیدی در آموزش و پرورش دانش آموزان را بازی می کنند.

ابزارهایی مانند طراحی و تولید محتوای آموزشی نیز برای دانش پذیران یکی از مهمترین ابزارهایی است که در مدارس هوشمند در نظر گرفته شده است و بکارگیری آنها باعث شناخت توانایی ها و استعدادهای آنها می‌شود. به طور قطع تمامی این موارد موجب افزایش سرعت و کیفیت آموزشی خواهد شد.

hardware-tools-smart-class

ابزار سخت افزاری مدرسه هوشمند

ابزارهای سخت افزاری بسیاری هستند که در زمینه ی پیاده سازی مدرسه هوشمند نیاز می شود. در ادامه قصد داریم درباره ی این ابزارها صحبت کنیم.

کامپیوتر شخصی، لپ تاپ و تلفن هوشمند

مهمترین ابزاری که برای تبدیل شدن به یک مدرسه هوشمند نیاز دارید، کامپیوتر یا لپ تاپ است. برای اجرای هرگونه فعالیت الکترونیکی اعم از کنترل رفت و آمد کارکنان، مدرسان و دانش پذیران، استفاده از سامانه های آموزش مجازی، حسابداری الکترونیکی و غیره به این ابزار کاربردی احتیاج خواهید داشت. البته انتخاب یک کامپیوتر خوب و مناسب برای مرکز آموزشی، نیازمند دقت و رعایت نکات زیادی است که کارشناسان مجموعه آموزشی رایسا می توانند در انتخاب هر چه بهتر آن به شما کمک کنند.

کیت های تعاملی هوشمند

یکی دیگر از ابزارهای موردنیاز که در مدارس هوشمند از آنها استفاده می شود، کیت تعاملی هوشمند است. این ابزار به اجرای هر چه بهتر کلاس به مدرسان کمک می کند. همچنین یک ابزار فوق العاده برای درک بهتر دانش پذیران از کامپیوتر محسوب می شود.

سیستم کنترل تردد

از دیگر نیازهای مدارس هوشمند، سیستم کنترل تردد یا حضور غیاب هوشمند است. این سیستم میتواند تمام رفت و آمدهای مجموعه که شامل دانش آموزان، مدرسان، کارکنان را ثبت کند. بطوری که ساعت ورود، ساعت ورود با تاخیر، ساعت خروج با مرخصی، ساعت خروج و حتی خروج با تأخیر را به والدین از طریق پیامک اطلاع رسانی کند. که در این صورت، می توان حتی خانواده ها را نیز از لحظات رفت و آمد فرزندان خود باخبر سازد و نگرانی ها را کاهش داد.

سامانه هوشمند

به دلیل تغییرات نظام آموزشی ضرورت و اهمیت استفاده از سامانه هوشمند در مدارس بسیار بالا است. با استفاده از سامانه آموزش مجازی رایسا با قابلیت های جدید و بسیار کاربردی به یادگیری و یاددهی بهتر بپردازید.

قابلیت های سامانه آموزش مجازی رایسا

کلاس آنلاین

کلاس آنلاین در واقع یک فضای آموزشی است که مدرس و دانش پذیران سر ساعت مشخص شده در برنامه هفتگی کلاس، باید در آن حضور داشته باشند و تدریس مباحث مورد نظر در این فضا صورت میگیرد. در این محیط یک ارتباط کاملاً دوطرفه برقرار می شود و مدرس و دانش پذیر می توانند یک محیط آموزش شاداب را ایجاد کنند. می توانید مقاله کلاس آنلاین رایسا را از اینجا مطالعه نمایید.

آزمون

سامانه آموزش مجازی رایسا یک محیط ساده سازی شده و کاربردی برای برگزاری هرگونه آزمونی است که با تعیین هدف و مدیریت درست، مدرسان می‌توانند از سرعت عملکرد و بازدهی دانش آموزان مطلع شوند. همچنین در انتهای آزمون گزارش هایی نشان داده میشود که برای مدرس و دانش پذیران بسیار کاربردی خواهد بود.

ارزیابی

امکان ارزیابی دانش پذیر و گزارش دهی به مدرس و مدیر به آنها کمک می کند تا مباحثی که دانش پذیران بطور فردی یا گروهی در آنها مشکل دارند را مشخص کنند. ارزیابی آنلاین، فضای ذخیره سازی کمتر نسبت به نگهداری پرونده اشغال می کند و همچنین دسترسی در هر زمان را برای کاربران آسان تر می سازد.

پیامک

ارتباط درست بین مدرسه و والدین از واجبات آموزش است. در پیامک رایسا ارسال اطلاعیه ها از طریق پیامک شیوه مطمئنی برای مطلع کردن والدین از ساعت و تاریخ برگزاری جلسه انجمن اولیا و مربیان، اطلاع رسانی اخذ بالاترین و پایین ترین نمره، اطلاع از غیبت و تاخیر دانش پذیر و اطلاع از شروع و تاریخ امتحانات امکان پذیر می باشد.

پیام رسان

پیام رسان در آموزش مجازی رایسا به ابزاری گفته می شود که می تواند محیطی را در آموزش مجازی به وجود آورد که تحت آن بین دانش پذیران، مدیران، مدرسان و همین طور کادر دفتری مرکز آموزشی تعامل و ارتباط متقابل بطور فردی و یا گروهی ایجاد کنند.

پیشنهاد ویژه

اگر می خواهید با پیام رسان سامانه رایسا آشنا شوید،می توانید مقاله پیام رسان جامع رایسا را مطالعه کنید.

چگونه مدرسه را هوشمند سازی کنیم؟

بدون شک تمام مدارس برای پابرجا ماندن به فکر تغییر شیوه تدریس سنتی به نوین هستند. مهمترین و اصلی ترین عنصر جذب والدین، در حال حاضر سامانه های هوشمند و هوشمند سازی مدارس است. انتخاب درست در این مسیر شما را می تواند به بهترین ها تبدیل کند.

شما می توانید با خیال راحت، مشاوره تجهیزات مدرسه هوشمند خود را از تیم با تجربه رایمون بگیرید. تیم رایمون فناور به صورت کاملا رایگان به شما در خصوص سخت افزارها و نرم افزارها مشاوره می‌دهد و حتی تست سامانه های رایسا را بصورت کاملا رایگان به مدت یک ماه در اختیار شما قرار می دهد.

مزایای مدرسه هوشمند

  • استفاده از روش درسی جدید
  • آموزش همراه با محتوای درسی
  • آموزش استفاده از داده های جهانی
  • صرفه جویی در وقت
  • آموزش خودکفایی دانش پذیران
  • آموزش مهارت های رایانه ای
  • آشنایی با تکنولوژی
  • تنوع در شیوه درس
  • شناخت توانمندی ها و استعدادیابی فردی
  • استفاده از محتوا های متنی، صوتی و تصویری
  • تقویت ذهن دانش پذیران
  • مدیریت با ساختار جدید
  • آموزش عمیق مطالب درسی
smart-class

نتیجه

اکثر مدارس و مراکز در حال گسترش فناوری و هوشمند سازی در جهت پیشرفت و افزایش سرعت عملکرد هستند. اگر از شرایط به وجود آمده عقب بمانید بدون شک با نارضایتی دانش پذیران و والدین رو به رو خواهید شد. بهترین گزینه برای شما شروعی با قدرت با رایسا است.