آشنایی با روش ها و فنون تدریس در رایسا

  • آشنایی با روش ها و فنون تدریس در رایسا
  • خانه
banner
banner
banner
tech-techniqu

مقدمه

تدریس یکی از مهمترین قسمت های آموزش تلقی می شود و باید منظم، هدفمند و از پیش تعیین شده، طراحی و پیاده سازی شود. در ابتدا فنون تدریس شامل تکنیک هایی بر پایه دانش و دانسته های مدرس تعیین میشد که در این روش مدرس موضوع خاص و مورد نظر خود را به شیوه ای مشخص و از پیش تعیین شده در اختیار مخاطب خود قرار می دهد و دانش پذیر نیز وظیفه دارد در کنار اینکه موضوعات را فرا می گیرد تمام آنها را نکته برداری و یادداشت کند که البته در بعضی موارد مفید و مثمر ثمر هم بوده است.

حتماً با این مورد برخورد کرده اید که زمانی یک موضوع جدیدی را برای شما بیان می کنند، ممکن است آن مطلب را بعد از مدت کوتاهی از یاد ببرید. دلیل آن هم می تواند عدم آگاهی از آن موضوع جدید باشد. ولی به محض اینکه موضوعی را همراه با تصویر و یا ویدئو مشاهده و فراگیرید، احتمال به یادآوری آن حتی در بلند مدت هم امکان پذیر خواهد بود. این نکته یکی از مهمترین و کلیدی ترین موارد در تدریس و یادگیری محسوب می شود.

تدریس موثر حاصل ترکیبی از عوامل و عناصر مختلف است از جمله پیشینه مدرس، روش تعامل با دانش آموز، نوع تدریس پیچیدگی ها، برنامه ریزی آموزشی و امکانات آموزشی. این عوامل می‌توانند موجب یک تدریس موثر و فن تدریس خوب باشند.

اما در آموزش مجازی علاوه بر حفظ فواید تدریس پیشین، سعی در بیدار کردن حس کنجکاوی و تمایل دانش پذیران به یادگیری نیز ایجاد شده است. در سامانه آموزش مجازی رایسا تکنیک های مدرن و جدیدی به روش تدریس اضافه شده است که علاوه بر کمک شایانی که به آموزش می کند کیفیت و سطح تدریس و فراگیری را نیز به خوبی بالا می برد. با استفاده از ایده‌های جدید رایسا در کنار فنون و روش های سنتی و قدیمی می توانید یک فضای مهیج و شاداب را برای کلاس های درس خود طراحی و پیاده سازی کنید.

فنون تدریس در سامانه آموزش مجازی رایسا دو موضوع اصلی و پر اهمیت را هدف قرار داده است

تعامل بین دانش پذیران و مدرس

به طور قطع مهمترین مورد برای تشکیل یک محیط آموزشی عالی، ایجاد رابطه ای پایدار بین مدرسان و دانش پذیران است که در کلاس های درس فیزیکی این کار را می توان به سادگی انجام داد. اما چالش اساسی در کلاس های درس مجازی و آنلاین است، جایی که دو عنصر اصلی از یکدیگر فاصله ای زیاد دارند. برای ایجاد یک رابطه عالی بین مدرسان و دانش پذیران در فضای مجازی راهکارهای زیادی وجود دارد.

از مهمترین این راه حل ها می توان به گفتگوی آنلاین متنی، گفتگوی دوطرفه صوتی و تصویری اشاره کرد که برای ایجاد یک کلاس کاملاً موفق لازم است از هر سه مورد در کار یکدیگر به صورت همزمان استفاده کرد. تنها در صورت تشکیل کلاس های دوطرفه آنلاین است که مدرسان و دانش پذیران می توانند هم حضور در کلاس های فیزیکی را دوباره تجربه کنند و هم از تمام مزیت های فضای مجازی بهره مند شوند.

ایجاد محیطی برای یادگیری آسان

در کنار تمام امکانات فراوانی که آموزش مجازی رایسا در اختیار کاربران خود قرار می دهد، داشتن محیط کاربری پویا و آسان به استفاده بهینه از آن بسیار کمک می کند. بدیهی است با استفاده درست از این ابزارهای کاربردی سطح آموزش و فراگیری بالا می رود و در انتها نتیجه بهتری نسبت به نمونه سنتی خود خواهد داشت.

فنون و روش های مختلف تدریس در رایسا

برگزاری کنفرانس در رایسا

برگزاری کنفرانس و ارائه به دانش پذیران کمک می کند تا دانش و تحقیقات خود را برای دیگران بازگو کنند و علاوه بر انتقال دانش خود، قدرت بیان و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. در این روش به دانش پذیران این امکان داده می‌شود به خوبی موضوع درسی را منتقل کنند و در نتیجه شنوندگان خود را تحت تاثیر قرار دهند.

همچنین در آموزش مجازی، کنفرانس یکی از اولویت های مدرسان برای ارائه تحقیقات غیر درسی یا کتابی به شمار می آید. در این روش ممکن است حجم کار مدرس کاهش یابد اما دانش پذیران در ارائه اندیشه و تبادل نظر با یکدیگر مهارت پیدا می‌کنند. در برگزاری کنفرانس های کلاسی هدف های مشترکی وجود دارد که در ادامه چند نمونه از آنها را نام می‌ بریم.

  • تشویق نیروهای کم استعداد

  • ایجاد حس اعتماد به نفس

  • فعال و پر بار کردن کلاس

  • افزایش اطلاعات غیر درسی

  • ایجاد فرصت برای دانش پذیر کوشا

conference-raysa

نمایش ویدیو در رایسا

در این نوع از تدریس مدرس می تواند مطالبی که توضیح آن بصورت گفتاری سخت یا درک آن برای دانش پذیر طاقت فرسا است را بصورت بصری محتوا سازی کند و آن را در کلاس آنلاین برای مخاطب خود پخش کند. برای مثال می تواند ویدیو مربوط به یک آزمایش را برای دانش پذیران خود پخش کند و در حین پخش، آن را به خوبی توضیح دهد. ویدیو موجب می شود که دانش پذیران با موضوعات سخت درسی ارتباط برقرار کنند.

همچنین این فن تدریس در دانش پذیران یک علاقه به یادگیری نیز به وجود می آورد. درکلاس آنلاین رایسا محیطی طراحی شده است که مدرسان بتوانند ویدئو های کمک آموزشی خود را برای دانش پذیران خود پخش یا به اشتراک بگذارند. همچنین امکان اشتراک گذاری دسکتاپ کامپیوتر مدرس نیز فراهم شده است که این امکان را ایجاد می سازد تا عملکرد هر نرم افزار دیگری را برای دانش پذیران خود به نمایش بگذارند.

group-communication

بحث گروهی در رایسا

در بحث های گروهی بر خلاف تدریس پیوسته مدرس، تاکید بر یادگیری جمعی دانش پذیران است. در این فن تدریس، مدرس نقش راهنما را در جریان آموزشی ایفا می کند. دانش پذیران نیز به مرور زمان به فعالیت در این گروه ها ترغیب می شوند و به آن عادت پیدا می کنند که نتیجه آن ایجاد حس کنجکاوی خواهد بود و این امر موجب می شود که تمایل بیشتری به درس و همچنین بررسی دقیق تری به موضوع داشته باشند.

سوال جواب در رایسا

در طول تدریس، مدرس می تواند با سوال پرسیدن از میزان و حجم یادگیری دانش پذیر مطلع شود. در این روش مدرس با سوال های منظم، ذهن شاگردان را در مسیر مطالب درسی جدید قرار می دهد و در این حال آنها را به کشف مفاهیم جدید هدایت می کند. سوال ها باید به گونه‌ای طراحی شده باشند که توجه همه را به سمت درس جلب کنند. همچنین رایسا امکان پرسش سوال در حین درس را برای دانش پذیران فراهم کرده است.

evaluation-raysa

ارزیابی در رایسا

ارزیابی یکی از فنون قوی برای بررسی میزان یادگیری دانش پذیر است که در رایسا می توانید داشته باشید. هیچ مدرسی بی نیاز به ارزیابی نیست. ارزیابی از عنصرهای مهم فنون تدریس است. ارزیابی حرفه ای رایسا به مدرس کمک می کند تا پاسخ بسیاری از سوالات فنون تدریس خود را پیدا کند و برای تدریس های آینده خود برنامه ریزی موفقی داشته باشد. ارزیابی درست می تواند حجم یادگیری دانش پذیران و درصد موفقیت مدرس را نشان دهد.

اگرچه هر مدرس فن تدریس مخصوص به خود را دارد که برگرفته از مجموعه فعالیت ها و تجربه هایش در طول دوره تدریس است، اما یکی از عنصر های موفقیت در یاددهی، علاقه آموزش دهی است. در واقع چیزی به نام بهترین نوع فنون تدریس وجود ندارد زیرا هر روش نیاز به انگیزه و تولید محتوای خلاق دارد.

نتیجه

برای افزایش راهکارها و فنون تدریس در آموزش مجازی، رایسا ایده های فراوانی را برای کاربران خود فراهم کرده است که با استفاده درست از آنها می توان بسیار هدفمند و موثر فرآیند آموزش و یادگیری را بهبود داد. بکارگیری دانش پذیران در بحث های گروهی، پرسش سوالات از دانش پذیران، آموزش بصری، برگزاری کنفرانس ها و ارزیابی، از مهمترین موارد مهم در بهبود فنون تدریس است.