چگونه می توان یک دانش آموز موفق بود

  • چگونه می توان یک دانش آموز موفق بود
  • خانه
banner
banner
banner
successful-method-for-student

مقدمه

دانش آموز موفق بودن به شما کمک میکند در آینده به یک دانشجوی فعال در دانشگاه و یک فرد درخشان در زندگی و همینطور جامعه تبدیل شوید. شاید فکر کنید دانش آموز موفق بودن بسیار کار دشواری است و حتی برای شما امکان پذیر نیست. اما برعکس تصور ذهنی که دارید با چند روش ساده و کلیدی و رعایت نکات زیر می توانید جز، دانش آموزان موفق کلاس باشید. فقط کافیست تصمیم بگیرید و به امید موفقیت شروع کنید.

هدف، عنصر موفقیت یک دانش‌آموز خوب و موفق است. دانش‌آموزی که در زندگی هدف داشته باشد کارهای خود را با علاقه انجام می‌دهد. چرا که می‌ داند دقیقا چه چیزی می‌ خواهد و به دنبال چه چیزی است.

successful-student

با روش های مطالعه صحیح یک دانش آموز موفق باشید

در کلاس درس به تدریس و آموزش مدرس دقت کنید

در قدم اول، در کلاس درس به تدریس و آموزش معلم دقت کنید. این کار برای شما زحمت چندانی ندارد، اما هنگام درس خواندن بسیار کمک میکند و موجب می شود به آسانی موضوع را یاد بگیرید. نکته مهم این است که معلم ها با تأکید بر روی قسمتی از درس به موضوعات مهم آن اشاره می کنند و در بیشتر مواقع این قسمت های درس در امتحان ها خواهد بود و شما از آن با خبر هستید.

یادداشت برداری کنید

یادداشت برداری از آن چیزی که فکرش را می‌کنید بیشتر شما را به سمت جلو و دانش آموز موفق بودن هدایت می‌کند. شاید در کلاس درس یادداشت برداری از توضیحات مدرس آسان نباشد ولی با آرشیوی از کلاس های آنلاین، که سامانه آموزش مجازی در اختیار شما قرار می دهد، بلافاصله یا هر وقت که شرایط برایتان مساعد بود و در هر ساعت از شبانه روز شروع به یادداشت برداری کنید. این کار به یادگیری بهتر و حفظ آموخته ها کمک می کند.

تمرکز کنید

فضایی که در آن درس میخوانید رابطه مستقیم با میزان تمرکز شما دارد. امکان دارد اجزایی در اتاق وجود داشته باشد که حواس شما را پرت کند و از مطالعه دور شوید پس هرچیزی که موجب این امر می‌ شود از فضا دور کنید. همچنین نور در فضای مطالعه واجب است. اگر شرایطش را دارید پنجره را باز کنید چون افراد در فضای ساکت، روشن و با اکسیژن، بهتر تمرکز می کنند و در نتیجه بهتر درس می خوانند.

successful-student

آیا موسیقی در تمرکز شما نقش مثبت دارد؟

قبل از هرکاری جواب این سوال را مشخص کنید. اگر از گوش دادن به موسیقی هنگام درس خواندن لذت می برید و موجب بهم خوردن تمرکزتان نمی شود، به شما پیشنهاد می کنیم از موسیقی های بی کلام و کلاسیک استفاده کنید. به خصوص موسیقی طبیعت که موجب فعالیت مغز و جلوگیری از حواس پرتی می شود. البته فراموش نکنید که موسیقی شما را باهوش تر نمی ‌کند، اما در بعضی افراد باعث ایجاد انگیزه و گیرندگی بهتر مغز و دریافت اطلاعات بیشتر می شود.

آزمون ها و تکالیف را تبدیل به فرصت کنید

دانش آموزان موفق، آزمون ها و تکالیف را به فرصت تبدیل می کنند و از خود سوال و جواب می کنند. این کار به شما کمک می کند تا قسمتی که در آن ضعف دارید را پیدا کنید و دانسته های خود را بررسی کنید. اگر نگران سختی پیدا کردن آزمون های گذشته هستید، سامانه آموزش مجازی رایسا آزمون ها را آرشیو می کند و به راحتی به آن ها دسترسی دارید.

مطالعه را به شب امتحان نیندازید

شروع مناسب، خیلی بهتر از شروع در دقیقه های نزدیک به امتحان است . یادگیری حجم زیاد از مطالب، در زمان کوتاه امکان پذیر نیست. پس هرچه زودتر حتی در زمان کوتاهی مانند 20 یا 30 دقیقه شروع به درس خواندن کنید و مطمئن باشید خیلی زود این زمان افزایش می یابد.

پیشنهاد ویژه

برای آشنایی با راه های ایجاد رقابت سالم بین دانش آموزان، می توانید مقاله رقابت سالم درسی را مطالعه کنید.

برنامه هفتگی داشته باشید

ساعت مطالعه هفتگی خود را مشخص کنید. یک شبانه روز برای همه افراد 24 ساعت است و تفاوتی برای کسی وجود ندارد. اما نمی توان ساعت مطالعه را از کسی الگوبرداری کرد. میزان نیاز هر فرد، نسبت به اهداف و شرایط مختلف زندگی اوست. پس در ابتدا باید کارهای روزانه و هفتگی خود را یادداشت کنید. داشتن برنامه و معین کردن ساعت به این معنی است که کار و هدف شما ارزش دارد.

از نقاط ضعف خود نترسید

از ضعف های خود نترسید. اگر هر قسمتی از درس را مشکل داشتید از معلم مربوطه یا حتی خانواده و دوستان بپرسید. سوال پرسیدن نباید برای شما خجالت آور باشد. این کار فقط نشان دهنده هوش و ارزشی است که برای درس قائل هستید. همچنین سوال پرسیدن شما از معلم باعث خوشحالی او خواهد شد.

استراحت را فراموش نکنید

زنگ تفریح های مختلفی برای خود ترتیب دهید. معمولاً در هر 20 الی 30 دقیقه 5 دقیقه استراحت نیاز دارید. بخش بندی مختلفی داشته باشید تا مفید باشد و یادگیری انجام شود.

اعتماد به نفس داشته باشید

دانش آموز موفق، دانش آموزی است که اعتماد به نفس لازم را داشته باشد. از فکر به اتفاقات بد دست بکشید و مثبت اندیشی را دست کم نگیرید. در کنار اعتماد به نفس، همیشه سخت کوش باشید تا به آن چیزی که لایق شماست برسید.

successful-student-in-class

دانسته هایتان را با همکلاسی های خود به بحث بگذارید

با همکلاسی ها و یا هم گروهی های خود قرار بگذارید و یادداشتها را با هم مقایسه کنید. یاد بگیرید که از این گروه ها استفاده ای بجا کنید و ضعف های خود را بر طرف و کمبودهای خود را بشناسید. اما در قدم اول مطمئن شوید این جلسات گروهی مفید واقع می شوند و همان مسیری که می خواهید را پیش می‌گیرید به غیر این، اتلاف وقتی بیش نیست.

غذای سالم و خواب کافی داشته باشید

غذای درست و خواب کافی نیز بسیار تاثیرگذار و موثر می باشد. از غذاهایی که حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی های سالم هستند مانند: ماهی، گردو، تخم کتان، اسفناج، ریحان، تمامی مغز ها و آجیل ها تغذیه کنید و همچنین برای عملکرد بهتر در مدرسه باید شب ها به مدت ۷ تا ۸ ساعت خواب مفید داشته باشید.

یک ساعت قبل خواب با تلفن همراه کار نکنید و تلویزیون تماشا نکنید کتاب خوندن یا یک دوش آب گرم قبل از خواب می تواند سبب آرامش شما زمان خواب شود فراموش نکنید این نکات بر توانایی و تمرکز شما تاثیر بسیار مثبتی دارد.

کیفیت یادگیری خود را بسنجید

به صورت دائمی کیفیت درسی خود را بسنجید. هرگز ارزیابی را فراموش نکنید. ارزیابی در مقاطع مختلف فواید متفاوتی خواهد داشت که دو مورد از مهم ترین آنها، مطلع شدن از پیشرفت تحصیلی و پیدایش استعدادها است. این دو مورد شور و انگیزه را در همه افراد افزایش می‌ دهد. ارزیابی های مختلفی وجود دارد که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. اما سامانه آموزش مجازی رایسا بهترین و جامع ترین ارزیابی ممکن را در اختیار شما قرار می دهد.

وظایف خود را به تعویق نیندازید

همانطور که عجله در هیچ کاری پیشنهاد نمی شود و شتاب زدگی موجب خطا می شود به تعویق انداختن نیز اثرات جبران ناپذیری دارد، پس تکالیف و کلاس ها را با بی علاقگی و بی حوصلگی عقب نیندازید و مطالعه خود را طبق برنامه انجام دهید تا در مسیر یک دانش آموز موفق قرار بگیرید.

پیش خوانی داشته باشید

با برنامه کاری مدرس آشنا باشید یا حتی در پایان کلاس بپرسید فردا قرار است چه درسی بدهد تا شما در زمان بیکاری مطالعه کوتاه داشته باشید. این روش باعث می شود شما در کلاس آماده باشید و بدرخشید.

دانش آموز موفق

منظم باشید

نظم در کارها بر مقدار موفقیت شما در مدرسه اثر می گذارد. کمد و کوله پشتی خود را مرتب نگه دارید و وسایل مورد نیاز روزانه را به همراه داشته باشید. این کار سبب می شود هنگام رفتن به مدرسه همه چیز را به آسانی پیدا کنید.

هدف گذاری درست و دقیق

یکی از موارد مهم در موفقیت دانش آموزان، هدف گذاری تحصیلی و درسی میباشد که برای هدف گذاری درست و دقیق، بهتر است از اصول زیر استفاده کنید.

هدف مشخص و شفاف

برای مثال نباید گفته شود در درس ها یک نمره خوب بگیرم کلمه ای درس مشخص کننده نمیباشد و همچنین نمره خوبه به چه نمره ای می گویید نیز شفاف نیست پس بهتر است بگویید باید در امتحان علوم که هفته ای گذشته نمره ۱۳ را گرفتم تلاش کنم تا بتوانم نمره بالای ۱۷ بگیرم.

قابل اندازه گیری باشد

هرچیزی که قابل اندازه گیری باشد ابهامات و گنگی های ذهن را از بین می برد پس چه بهتر است دانش اموز بین وضیعت فعلی و هدفی که دارد اندازه و عددی را مشخص کند برای مثال در دو هفته اخیر درس ریاضی را که ضعیف هستم به نمره ۱۸ برسانم .

استعداد خود را کشف کنید

از استعددادیابی و شخصیت شناسی غافل نشوید استعداد یابی برای دانش‌آموزان، به شناخت و توسعه استعدادها و توانمندی‌ های فردی کمک کرده و افراد را در جهت رشد و پیشرفت شخصی و تحصیلی هدایت می‌ کند. این فرآیند به بهبود خودشناسی، افزایش اعتماد به نفس، و ارتقاء عملکرد تحصیلی کمک می‌ کند.

به تمامی دانش آموزان پیشنهاد می شود که تست رایگان گاردنر و تست رایگان هالند را انجام دهند تا از جوابیه این دو تست تمامی نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنند و استعداد خود را تقویت کنند و همچنین باید بدانید تست هالند و گاردنر به دانش اموز کمک میکند تا استعدادها و توانمندی های خود را به بهترین حالت شناسایی کرده و بهینه‌ ترین مسیر تحصیلی یا حرفه ای ترین را انتخاب کند.

این فرآیند، به دانش‌ آموزان کمک می‌ کند تا در زمینه‌ هایی که استعداد دارند، بهترین عملکرد را داشته باشند و باعث افزایش اعتماد به نفس و رضایت شخصی آن‌ها می‌ شود.

پیشنهاد ویژه

اگر می خواهید با راه های کشف استعداد آشنا شوید، می توانید مقاله استعدادیابی کودکان را مطالعه کنید.

چگونه یک دانش آموز موفق باشیم

در این قسمت مقاله شاید به این فکر کنید چرا من باید دانش آموزی موفق باشم و حتی سوال کنید چه فایده دارد؟

موفقیت شما در سال های تحصیلی به غیر از نمرات بالای درسی فواید زیر را نیز خواهد داشت:

افزایش اعتماد به نفس:

موفقیت در تحصیلات باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس مثبت نسبت به توانایی‌های و استعداد هایی که دارین می شود.

آموزش مهارت‌ های زندگی:

دانش‌آموزان موفق، به دلیل تلاش های سرسختانه در جاده یادگیری میتوانند در جاده زندگی نیز چیز های ارزشمندی مانند مدیریت زمان و حل مسائل را بهتر از بقیه بلد باشند.

گسترش انگیزه:

موفقیت تحصیلی انگیزه دانش‌ آموز را تقویت می ‌کند و به او انگیزه می‌ دهد تا در تحصیلات و اهداف آینده خود پیش برود.

فرهنگ همکاری و ارتباطات مثبت:

دانش‌آموزان موفق به دلیل مشارکت فعّال در کلاس و همکاری با دیگران، مهارت‌ های ارتباطی قوی تری تجربه می‌ کنند.

فرصت‌ های آینده:

موفقیت در تحصیلات، در دسترسی به فرصت‌های آینده از جمله انتخاب رشته دانشگاهی و حرفه‌ای، تأثیرگذار است.

نتیجه

شما پر از استعداد هستید و همه چیز برای رشد و پیشرفت شما محیا است. تنها کسی که می‌تواند میزان تلاش شما را کنترل کند خود شما هستید. فراموش نکنید در کلاس درس مدرس به یک میزان علم و دانش به کلاس می دهد، اما با عملکرد خوب، این شما هستید که افتخاری در مدرسه و خانواده خود می شوید. از استعدادهای منحصربفرد خود هیچگاه غافل نشوید. در این مسیر بهترین همراه و دوست شما رایسا است و در هر زمینه ای کمکتان می کند.