چگونه کودکان را استعدادیابی کنیم؟

  • چگونه کودکان را استعدادیابی کنیم؟
  • خانه
banner
banner
banner
talent-search-children

مقدمه

استعدادیابی کودکان یکی از مهمترین و اصلی ترین گام های والدین برای شناسایی بهتر فرزندان خود است. افرادی نیز به دلیل نا آگاهی، از استعدادیابی فرزندان خود فارغ می شوند و در آینده، فرزندانشان مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد.

باورهای غلطی شکل گرفته است که افرادی که فکر می کنند اگر کودکان و نوجوانان در مدرسه و آزمون ها موفق هستند، پس حتما با استعداد و باهوش خواهند بود. اما باید بدانید که استعداد و هوش فقط در کسب نمره بالا خلاصه نشده است و مرتبط به ریشه استعدادهای نهانی کودکان که همواره در برخی از فعالیت‌های معمولی آنها، پنهان شده است ربط پیدا میکند.

اگر به عقب برگردید، می‌ بینید که فرزندتان قبل از دوران کودکی و در دوران خردسالی به برخی فعالیت‌ها و کارها، علاقه عمیق‌ تری داشته است.

سن استعدادیابی کودکان

شروع استعدادیابی در زمانی اتفاق خواهد افتاد که شخصیت کودک در حال شکل گیری است که تقریبا از 3 سالگی این اتفاق صورت می‌ گیرد. از 3 سالگی هرچقدر کودک بزرگتر شود، استعداد یابی راحت تر صورت می‌گیرد. البته مراقب باشید برای استعدادیابی زمان را از دست ندهید و عقب نمانید.

همچنین یکی از فواید استعدادیابی کودکان در سن کم این است که فرزند شما فرصت بیشتری نیز دارد و زمان بیشتری در مسیری که استعداد دارد قدم بر می‌ دارد. تحقیقات نشان می دهد هوش و استعدادها تا قبل از 8 سالگی شکل می‌ گیرد، پس پیشنهاد می شود قبل از رسیدن به 8 سالگی استعدادیابی کودکان را شروع کنید تا در گام های بعد استعدادشان بیشتر و با برنامه تر تقویت شود.

علاوه بر اهمیت سن در استعدادیابی 2 عنصر دیگر نیز اهمیت دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  • فردی که قرار است استعدادیابی شود
  • فردی یا تیمی که قرار است استعدادیابی کنند

برای مثال کودک، شناخت درستی از کارهای خود ندارد و اطلاعات درست و کافی را انتقال نمی دهد. پس در کنار این که کودکان باید بررسی شوند برخی سوال ها را نیز پدر یا مادر باید پاسخ دهند.

زیرا در مواردی هیچ شخصی بهتر از والدین نمی توانند به درستی فرزند خود را آنالیز کنند و اطلاعات را به فرد استعدادیاب انتقال بدهند. فراموش نکنید انتقال اطلاعات مهمترین گام شما است، پس با صبر و حوصله انجامش دهید.

scommon-mistake-talent-search

اشتباهات رایج استعدادیابی کودکان

یکی از بزرگترین اشتباهات در زمینه استعداد یابی کودکان مقایسه اشتباه است. جملات و مثال های بسیار زیادی در این مورد وجود دارد که یکی از معروف ترین آنها توسط آلبرت انیشتین گفته شده: هرکسی یک نابغه است ولی اگر یک ماهی را از روی توانایی اش در بالا رفتن از درخت قضاوت کنید آن ماهی تمام عمرش را به این باور زندگی خواهد کرد که یک احمق است.

در ادامه این مقاله می خواهیم از چندین کار شما را منع کنیم.

کلاس های اضافه ممنوع

بعضی از افراد در تلاش هستند با کلاس های متنوع مانند اسب سواری، ژیمناستیک، موسیقی و ... استعداد را کشف کنند که در این صورت کودک زمانش را بیهوده صرف آنها می کند و حتی در این شرایط، استعدادش نیز گم می شود.

ترس از تقویت استعداد ممنوع

در این گام متوجه شده اید که فرزند شما در چه زمینه ای استعداد دارد. از تقویت استعداد نباید هراس داشته باشید حتی اگر استعداد با روند جامعه برابری نداشته باشد و مخالف خواسته های دلی و ذهنیت شما باشد. پس باید شجاعانه پشت فرزند خود باشید و استعداد را تقویت کنید.

مقایسه استعداد با نمره درسی ممنوع

استعداد با درس های مدرسه فرق دارد. اگر فرزند شما نمره بالا در درس علوم کسب می کند به این معنی نیست استعداد علوم دارد در واقع همان علم علوم دسته های متفاوتی دارد.

در واقع دانش آموزان به دو دسته تقسیم می‌ شوند: افرادی که اعتقاد دارند حفظ کردنیشان خوب است و دسته دیگر فهمیدنشان. اگر طبق گفته بالا به این مورد نگاه کنیم پس در این صورت همه یا مهندس و یا پزشک می شوند.

اصرار به علایق خود ممنوع

تمام والدین در زندگی خود آرزوهایی دارند که ترجیح می دهند فرزندان به سمت علایق آنها بروند، که در اکثر موارد، جامعه نیز با آنها همکاری می کند و ترجیح و استعداد کودک به فراموشی سپرده می شود.

تاثیر پذیری از افراد استعداد کُش ممنوع

بدون شک محیط و افراد اطراف، بسیار روی شما تاثیر دارند. در جامعه ما افرادی هستند که متاسفانه تعدادشان نیز کم نیست، اگر خودشان مسیر را اشتباه طی کرده اند، از مسیر موفقیت آمیزی که شما قرار است بروید، شما را با صحبت های بی ارزش منحرف می کنند. اما شما باور داشته باشید در درون همه افراد استعدادهای خاص و منحصر به فرد وجود دارد که آن استعداد می‌تواند شما را موفق ترین کند.

ways-talent-search

راهکارهای کشف استعداد کودکان

کشف استعدادهای کودکان روش ها و راهکارهای زیادی دارد. همین طور که می دانید شما باید رفتارهای فرزند خود را بشناسید. البته برخی از کودکان استعدادهای پنهانی و برخی دیگر استعدادهای آشکار دارند. در این قسمت قرار است کشف استعداد و تقویت استعداد از طریق والدین را بشناسید.

کودکان پرحرف

اگر کودکی دارید که تمام روز را پر حرفی و با موضوعات مختلف داستان سازی می کند و در صحبت ها کمترین اشکالات را دارد و همینطور به طوری صحبت می‌کند که شما را با استدلال ها و دلایل قانع می کند، می توان حدس زد که در آینده در وکالت و روزنامه نگاری می تواند موفق باشد.

بهتر است برای تقویت این استعداد، به او پیشنهاد دهید که برای شما و افراد خانواده نامه بنویسد یا داستان های جدید برایتان تعریف کند. همچنین می توانید با او در طول روز شروع به صحبت و مصاحبه کنید. افکارش را به چالش بکشید و از او فایل های تصویری یا صوتی ضبط کنید.

از کتابهای با مکالمات گسترده غافل نشوید و در کنار تشویق و تقویت استعداد به او یاد دهید که در کنار نوشتن و حرف زدن باید شنونده خوبی نیز باشد. در کنار تمامی این موارد، سعی کنید در طول روز برایش زمان سکوت نیز معین کنید تا به این قانون عمل کند.

کودک خیال باف

اگر کودک شما دوست خیالی دارد، از بازی های خیالی خوشش می آید، از نقاشی کشیدن لذت می برد و در مواردی از وسایل به روش های جدید و غیر معمول استفاده می کند، نشانگر تخیل و خلاقیت زیاد است. در اکثر موارد برای این کودکان، زندگی روزمره کسل کننده و حوصله سر بر شده و با دنیای خیالی خود بهتر کنار می آیند و لذت می برند.

این کودکان در آینده در طراحی های لباس، طراحی خانه، بازیگری و نویسندگی می توانند موفق شوند. برای تقویت استعداد اینگونه کودکان نیاز است که با آنها ساز بزنید، سر خوش باشید و کنسرت‌های موسیقی را تجربه کنید و به داستان‌های خیالی آنها گوش کنید.

پیشنهاد ویژه

اگر می خواهید با روش های کنترل استرس دانش آموزان آشنا شوید، می توانید مقاله مدیریت اضطراب و استرس دانش آموزان را در رایسا مطالعه کنید.

کودک مرتب

اگر کودکتان همیشه به مرتب بودن و چیدمان وسایل در یک خط علاقه دارد یا حتی بر اساس سایز و رنگ آنها را می چیند، یک تحلیلگر بسیار منظم و مرتب است. در واقع به دنبال پیدا کردن الگوهای گوناگون است که علائم اولیه استعداد در ریاضی و علوم است. برای تقویت استعداد کودکتان بازی هایی که شامل الگو و جفت کردن است انجام دهید. همچنین مسئولیت های چیدمان طبقات و اشیا را به او واگذار کنید.

کودک کاشف

اگر کودک به دنبال کشف و باز کردن وسایل و نیز سرهم کردن آن اشیا است و علاقه ای به ساختن برج و ماشین بازی دارد، احتمالا در آینده مکانیک، مهندس و معمار موفق می‌شود. برای تقویت این ویژگی اسباب بازی های مرتبط به خانه سازی و ساخت و ساز را به او دهید و برای تشویق، جعبه های خالی و بلا استفاده را در اختیار او قرار دهید تا فرصت نابودی و خلق را داشته باشد.

کودک اجتماعی

این کودکان در هر جامعه ای برای خود دوست هایی دارند و بسیار صلح طلب و مسالمت جو هستند. تمایل به بازی های دسته جمعی دارند و از پس تکالیف گروهی بر می آیند. از حیوانات و گیاهان خوششان می آید. همینطور با دیگران اسباب بازی و غذای خود را تقسیم می کنند. این کودکان در آینده در معلمی، مددکاری و مشاور می توانند موفق باشند.

talent-search

تست های استعدادیابی

اکثر والدین و افراد نزدیک به کودک، بین این موارد گفته شده خصوصیات فرزند خود را پیدا می‌ کنند. اما اگر خصوصیات فرزند خود را پیدا نکرده اید، نگران نباشید فرزند شما استعداد پنهان دارد و شما با انجام تست های مختلف مثل تست هالند و تست گاردنر میتوانید استعداد فرزند خود را کشف کنید.

تست هالند

تست هالند یکی از تست های گسترده و پیشرفته است که مناسب افراد با سن ۱۲ به بالا میباشد و کاربرد فراوانی برای دانش آموزان راهنمایی، دبیرستان و حتی دانشجویان دارد که تیپ شخصیتی را پوشش می دهد.

تست گاردنر

هوش های گاردنر یا هوش های ده گانه هوش هایی هستند که آقای گاردنر آنها را دسته بندی کرده و اکنون در مسیر استعدادیابی، یکی از اصلی ترین راه های کشف استعداد است که با انجام این تست در پایان، نتیجه ای از درصد هوش فرد در هر یک از این ده نوع هوش نشان داده می‌ شود.

نتیجه

در این مقاله ابتدا استعدادیابی کودکان را بصورت کامل توضیح و سپس سن پیدا کردن استعدادهایشان را مشخص کردیم. در ادامه به اشتباهات رایجی که خانواده ها برای استعدادیابی کودکان دچار می شوند را مورد بررسی و خانواده ها را از انجام آنها پرهیز دادیم.

در انتها نیز به راهکارهای کشف استعداد کودکان اشاره و آنها را کامل توضیح دادیم. کارشناسان و مشاوران رایسا در کنار شما هستند تا استعدادهای کودکان شما را کشف و شکوفا کنند و برای انجام آن تا انتها در کنار شما خواهند بود.