تست گاردنر چیست؟

banner
banner
banner
free-aptitude-test

مقدمه

برای کامل تر شدن شناخت از استعدادهای خود و یا فرد مورد نظر، واجب است تا بعد از مطالعه دقیق مقاله استعدادیابی کودکان، که نقش به سزایی در تکمیل اطلاعات ما در شناخت مهارت ها دارد، با تست های استعدادیابی آشنا شوید. در گام اول قرار است، تست آقای هوارد گارنر را بشناسید. ایشان روانشناس و متخصص استعدادیابی هستند که تستی جهت ارائه نظریه خود طراحی و پیاده سازی کرده اند که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

در جامعه باور های غلطی وجود دارد که با شنیدن کلمه هوش در بیشتر مواقع اکثریت، ذهنشان به سمت (IQ) می رود. اما باید بدانید که هوش به معنای توانایی عقلی تعریف می‌ شود و در ذات هر فرد به صورت متفاوت وجود دارد و همچنین قابل تقویت نیز می باشد، که این مورد به تنهایی نکته بسیار مهمی برآورد می شود.

آقای گاردنر معتقد است هوش هایی به غیر از ریاضی وجود دارند که کشف آن از طریق روش های سنتی و آزمون های مدارس امکان پذیر نیست. پس نباید فقط نمرات درسی برای خانواده ها و مدرسان ملاک باشد. اگر کودکی نمره های آزمون های ریاضی را پایین گرفته و هیچ علاقه ای به این گونه درس ها ندارد، نباید به اشتباه گفته شود کودک یا دانش آموز کم هوشی است.

آقای گاردنر در نظریه خود می گوید، اگر قرار است به فردی یا کودکی بگویید با هوش، در گام اول بپرسید با هوش در چه زمینه ای، زیرا هر فرد استعداد و هوش های مختلفی دارد و افراد در مسیری که استعداد آن را دارند خوش خواهند درخشید. و همینطور این نظریه اتفاق های خوبی را در جامعه رقم خواهد زد و دیگر قرار نیست هیچ کودکی با برچسب کم هوش، اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و خدایی نکرده به مسیر اشتباه کشیده شود.

تست استعدادیابی گاردنر چیست؟

تست گاردنر ابزاری است برای شناخت هوش های ده گانه که بر اساس نظریه هوش‌ های هوارد گاردنر ایجاد شده است. این آزمون انواع هوش‌ های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند که هوش های ده گانه، هوش هایی هستند که آقای گاردنر آنها را دسته بندی کرده و اکنون در مسیر استعدادیابی یکی از مهم ترین و اصلی ترین شیوه های کشف استعدادیابی شناخته می شود.

تست گاردنر رایگان
  • هوش اجتماعی یا برون فردی
  • هوش زبانی و کلامی
  • هوش دیداری و فضایی
  • هوش منطقی و ریاضی
  • هوش جسمی و حرکتی
  • هوش هستی گرا یا وجودگرا
  • هوش طبیعت گرا
  • هوش درون فردی
  • هوش موسیقی
  • هوش اخلاقی

هشت هوش اول همگی قابل درک و اندازه‌گیری هستند اما

هوش هستی گرا و اخلاقی پیچیده تر است. چرا که برای اندازه‌ گیری این گونه هوش ها نیاز به سوالاتی چون خوب و بد یا خلقی و قضاوتی نیز است. به همین دلیل در اکثر تست های گاردنر هشت هوش اول اندازه گیری می شود. همینطور در این مقاله هوش ها، ویژه کودکان است و سوالات هستی گرا و اخلاقی در تست رایگان گاردنر قرار نگرفته است.

فواید انجام تست هوش گاردنر

انجام تست هوش گاردنر و شناخت هوش‌ های چندگانه فواید زیادی برای افراد در مراحل مختلف زندگی دارد.

شناخت بهتر خود :

این تست به افراد کمک می‌ کند تا هوش‌ های قویتر و ضعیف‌ تر خود را شناخته و درک کنند.

راهنمایی در تعیین استعداد :

با شناخت هوش‌ های چندگانه، افراد ممکن است بتوانند بیشتر به استعداد و علاقه‌ های شخصی خود پی ببرند و به دنبال استعداد و حرفه‌ هایی بگردند که با هوش‌ های آنها هماهنگ هستند.

آموزش بهینه :

در آموزش و آموزش دهی، شناخت هوش‌ های چندگانه دانش‌ آموزان به معلمان کمک می‌ کند تا روش‌ های آموزشی متناسب با نوع هوش دانش‌ آموزان را انتخاب کنند.

تقویت اعتماد به نفس :

افراد ممکن است با شناخت هوش‌ های قویتر خود اعتماد به نفس بیشتری به دست آورند و خود را در موقعیت‌ های مختلف بهتر بیان کنند.

تیم‌ های موثرتر :

در محیط‌ های کاری یا گروه های دانش آموزی، شناخت هوش‌ های چندگانه اعضا می‌ تواند به ترکیب مهارت‌ ها و هوش‌ ها برای تشکیل تیم ‌های موثرتر کمک کند.

تعامل اجتماعی بهتر :

با شناخت هوش‌ های چندگانه خود و دیگران، ممکن است تعاملات اجتماعی بهتر و مؤثرتری داشته باشند.

تست هوش گاردنر آنلاین رایگان

تست هوش آنلاین گاردنر مناسب چه افرادی است؟

تست هوش گاردنر و نظریه هوش‌ های چندگانه مناسب برای افراد مختلفی است و به تناسب با انواع هوش‌ ها و توانایی‌ ها در افراد می‌ تواند کارآمد باشد. این تست به خصوص مناسب می‌ باشد برای:

دانش‌ آموزان :

در مدارس و محیط‌ های آموزشی، تشخیص هوش‌ های چندگانه دانش‌ آموزان می‌ تواند به معلمان کمک کند تا روش‌ های آموزشی متناسب با نوع هوش دانش ‌آموزان را انتخاب کنند.

افرادی که در جستجوی استعداد و حرفه هستند :

اگر شما به دنبال استعداد و حرفه‌ هایی هستید که با هوش‌ های شما هماهنگ هستند، تست هوش گاردنر می‌ تواند به شما کمک کند تا مسیری را برای دنبال کردن بیابید.

افرادی که در محیط‌ های کاری تیمی فعالیت می ‌کنند :

شناخت هوش‌ های چندگانه اعضای تیم‌ ها به ترکیب مهارت‌ ها و هوش‌ ها برای تشکیل تیم‌ های موثرتر کمک می ‌کند.

افرادی که به بهبود تعاملات اجتماعی علاقه دارند :

شناخت هوش ‌های چندگانه خود و دیگران می ‌تواند به تعاملات اجتماعی بهتر و مؤثرتری کمک کند.

افرادی که می‌ خواهند خودشان را بهبود دهند :

انجام تست هوش گاردنر و شناخت هوش‌ های خود می‌ تواند به افراد کمک کند تا مسیر بهبودی شخصی و توسعه هوشی را پیگیری کنند.

از این‌رو، تست هوش گاردنر مناسب برای افرادی است که به شناخت هوش‌ های مختلف خود و دیگران علاقه دارند و می‌ خواهند از این شناخت در زمینه‌ های مختلف زندگی خود بهره ببرند.

پیشنهاد ویژه

برای شناخت راه های ایجاد رقابت سالم بین دانش آموزان، می توانید مقاله رقابت درسی سالم را مطالعه کنید.

انتقادها به تست گاردنر

مانند تمام نظریه ها، آقای گاردنر انتقادهایی را نیز دریافت کرد. افرادی معتقدند که شواهد تجربی برای صحت این نظریه نمی توان پیدا کرد و برخی دیگر معتقدند هوش های چندگانه گاردنر نسبت به هوش عمومی در اولویت پایین تری قرار دارند. به نوعی می‌ گویند چیزی که گاردنر به عنوان هوش معرفی کرده، نشان دهنده توانایی و ویژگی شخصیتی افراد است.

طرفداران این نوع کشف استعدادیابی در پاسخ منتقدان گفته اند که تست هوش چندگانه گاردنر وجود فاکتور هوش عمومی را از بین نبرده، بلکه آن را هم ارزش با هوش چندگانه در نظر گرفته است.

به هر حال، تست هوش گاردنر تنها یکی از ابزار ها برای شناخت هوش‌ ها و توانایی‌ های افراد است و نباید به تنهایی برای انتخاب حرفه یا ارزیابی کامل هوش فرد استفاده شود.

تست رایگان هوش گاردنر

شما در این سایت تست گاردنر را رایگان در اختیار دارید و شما هیچ مبلغی بابت انجام و دریافت نتایج آن پرداخت نمیکنید. تست هوش چندگانه گاردنر ۳۲ سوال دارد که مشخص‌کننده هوش غالب شما براساس هوش های چندگانه گاردنر است.

پاسخی را که بیشتر به شما شبیه است انتخاب کنید. اولین پاسخی را که به ذهنتان می‌رسد انتخاب کنید و زیاد روی سوالات فکر نکنید. توجه کنید تست هوش گاردنر، یک ابزار خودارزیابی است و جواب درست یا غلطی وجود ندارد. محدودیت زمانی نیز برای این تست وجود ندارد.

مشاهده نتیجه

و در پایان تست، هشت هوش اصلی را به طور خلاصه برایتان توضیح داده و شما می توانید متناسب با درصد پاسخ تست، اطلاعات استعداد مربوطه به هوش خود را پیدا کنید.

verbal-linguistic-intelligence

هوش زبانی کلامی

این دسته از کودکان در جمع خانوادگی، معروف به شیرین زبان ها هستند. کودکانی که حرف زدن و قانع کردن را دوست دارند و در بیشتر مواقع آدم حاضر جوابی هستند. این نوع از کودکان، دارای هوش زبانی و کلامی بالا می باشند و به نوعی می توان گفت در آینده در شغل هایی مانند: تدریس، سخنرانی، معلمی، وکالت، خبرنگاری، روزنامه نگاری و ... موفقیت خواهند شد.

به اشتباه فکر نکنید کودکانِ با هوشِ کلامی فقط می‌توانند در این مشاغل موفق شوند. این کودکان ممکن است در مشاغل دیگر نیز موفق شوند اما نیاز به تلاش بیشتر و کوشش دارند.

visual-spatial-intelligence

هوش دیداری و فضایی

کودکانی که به مرتب کردن اشیا با الگوهای خاص علاقه دارند و به کمک اشیای خانه شروع به ساخت اشکال معنا دار می کنند و همچنین از فعالیت های هنری و دیدن فیلم لذت می برند، یعنی هوش دیداری و فضایی بالایی دارند. در واقع شما استعداد و علایق کودک را در رفتار او می بینید.

با تقویت درست این استعداد احتمالا در آینده کارهایی مانند: معماری، مهندسی ساختمان، مجسمه سازی، طراحی داخلی،دریانوردی، دانشمند یا مخترع را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

logical-mathematical-intelligence

هوش منطقی ریاضی

در این هوش کودک توانایی استفاده از اعداد، منطق و استدلال را دارد. اگر کودک شما، طبقه بندی و منظم کردن اشیا را با رنگ و اندازه علاقه دارد، احتمالا هوش منطقی ریاضی دارد. همچنین در موارد پیش آمده تصمیم های منطقی می‌ گیرند. در آینده در شغل های مانند مهندسی، برنامه نویسی، ریاضی، پژوهشگری، حسابداری موفق خواهند شد.

physical-motor-intelligence

هوش جسمی حرکتی

این کودکان از قابلیت وسایل و اشیا مختلف در کنار به کارگیری تمام اعضای بدن استفاده می کنند. اگر کودک در بازی های توپی، حرکات موزون، ورزش های تعادلی، ژیمناستیک و تقلید حرکات بدنی توانایی دارد، نشان دهنده قوی بودن هوش جسمی حرکتی است.

این افراد در شغل های ورزشی و حرفه هایی مانند: فوتبال، ژیمناستیک، والیبال، شنا و رشته های تربیت بدنی و آتش نشانی موفق خواهند بود.

social-intelligence

هوش اجتماعی یا میان فردی

این کودکان توانایی بالایی در برقراری ارتباط درست با دیگران و البته درک کردن افراد را دارند. کودکان باهوش و اجتماعی تمایلات و خواسته های افراد و خانواده را درک می‌کنند. در مواقعی ارتباط چشمی برقرار می‌ کنند و همچنین به برقراری صلح و ایجاد روابط با دیگران علاقه دارند.

شغل های مناسب این کودکان: مشاور مدرسه، مشاور خانواده، معلمی، روانشناسی، مدیر روابط عمومی، مددکاری، فروشندگی و ... خواهد بود.

پیشنهاد ویژه

برای دانستن آن که چگونه یک دانش آموز موفق باشیم، می توانید مقاله دانش آموز موفق را مطالعه کنید.

Intrapersonal-intelligence

هوش درون فردی

این کودکان توانایی در شناخت افکار، احساسات و حالت درونی و درک خویش از ریشه دارند. این افراد از خود آزمایی، تخیل روزانه، کندوکاو کردن روابط خود با دیگران لذت می برند. شغل های مناسب این افراد روانشناسی بالینی، روان کاو، فیلسوف، نویسنده، متخصص الهیات و ... است.

existential-intelligence

هوش هستی گرا یا وجود گرا

بعضی از افراد یا کودکان تمایل به کشف پاسخ های هستی دارند. پرسش های عمیق درباره خدا، مرگ، آفرینش و چراهای زیادی برایشان پیش می آید. افرادی مانند: ارسطو، بوعلی سینا، از هوش هستی گرای بالا برخوردار بودن و شغل های مناسب برای آنها فیلسوفی، متخصص الهیات، ستاره شناسی و کیهان شناسی خواهد بود.

natural-intelligence

هوش طبیعت گرا

هوارد گاردنر پس از بیان هوش های ذکر شده به افرادی برخورد کرد که در هیچ کدام از این دسته ها قرار نمی گیرند و به طبیعت و کار در آن علاقه زیادی دارند و همچنین به حشرات، گیاهان و کوه توجه بیشتری دارند. این کودکان در آینده، در مشاغل کشاورزی، باغبانی، گیاه شناسی، جانورشناسی، محیط زیست، عکاسی طبیعت و کوهنوردی موفق خواهند شد.

musical-intelligence

هوش موسیقی

کودکانی با هوش موسیقی توانایی درک و فهم موسیقی، آهنگسازی و اجرای آهنگ دارند. افرادی که هوش موسیقیایی بالایی دارند، معمولاً در حال سوت زدن یا آواز خواندن هستند. ساختار آهنگ ها را به خوبی درک می‌ کنند و الگوهای آهنگین را به خوبی تشخیص می‌دهند. شغل های مناسب افراد با هوش موسیقایی بالا عبارتند از: موسیقی دان، خواننده و آهنگ ساز.

moral-Intelligence

هوش اخلاقی

هوش اخلاقی به معنای توانایی درک درست از اخلاق، داشتن اعتقادات اخلاقی قدرتمند و عمل به آنها و رفتار صحیح می‌ باشد. افرادی با هوش اخلاقی بالا می توانند کمک به تقویت جامعه سالم و روشن کننده مسیر های اخلاقی باشند. شغل های مناسب افرادی با این هوش بالا، عبارتند از: روحانی، معلمی، ستاره شناسی و ... .

نتیجه

در ابتدا به توضیح ایده اصلی آقای گاردنر برای شناسایی استعدادهای کودکان پرداختیم. تست های گاردنر به آن اشاره دارد که آزمون های موجود در مدارس مناسب تشخیص استعداد کودکانمان نخواهند بود. سپس استعدادها را دسته بندی و برای تشخیص میزان آن در هر فرد، از هر کدام چندین سوال مطرح کرد که توسط والدین باید پاسخ داده شوند. در انتها نیز برای راحتی خوانندگان مقاله، تست گاردنر را قرار دادیم که پس از پاسخ دهی به تمامی آنها، نتیجه آن بلافاصله نمایش داده خواهد شد.