اهمیت نرم افزار صدور کارنامه و مزایا استفاده از آن

  • اهمیت نرم افزار صدور کارنامه و مزایا استفاده از آن
  • خانه
banner
banner
banner
Score-card-software

مقدمه

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و اقدامات بسیار زیادی که جهت هوشمند سازی مدارس انجام شده است، ثبت نمرات دانش آموزان در هر مقطع تحصیلی در نرم افزارهای صدور کارنامه امکان پذیر است. دانش آموزان می‌توانند در نرم افزارهای مدیریت آموزش مجازی مدرسه خود، با استفاده از کد ملی یا نام کاربری به محیط کاربری وارد شده و برای دریافت کارنامه الکترونیکی هفتگی، ماهانه و نهایی اقدام کنند.

دریافت کارنامه از طریق سامانه کمک بسیار زیادی به حفظ نظم محیط آموزشی، آسایش دانش آموزان و والدین و از همه مهمتر صرفه جویی در زمان خواهد شد. از این رو خانواده ها استقبال خوبی از این بخش مهم سامانه های آموزش مجازی کرده اند. در کشور ما یک سال تحصیلی به دو ترم تقسیم می شود که پایان هر ترم امتحان های تمام دروس آن پایه از دانش آموزان گرفته می شود. در کنار امتحان های ترم، آزمون ماهانه و هفتگی برای ارزیابی دانش پذیران برگزار می شود.

همچنین در مواردی نمره های کلاسی نیز وجود دارند که در سال های گذشته تمامی این نمرات به صورت دستی در دفترهایی ثبت می شده اند. و در نهایت با وارد کردن در کامپیوتر، کارنامه ها را چاپ و در اختیار والدین و دانش آموزان قرار می دادند. اما در حالا حاضر نرم افزار های مختلفی در زمینه صدور کارنامه طراحی شده اند که بسیاری از سختی ها را به حداقل رسانده و از اتلاف زمان جلوگیری می کنند.

نرم افزار صدور کارنامه باید چگونه باشد؟

در گام اول بهتر است که نرم افزار صدور کارنامه به صورت یکپارچه و متمرکز درنرم افزار مدیریت مدرسه قرار گرفته باشد. در حال حاضر تمامی مدارس حرفه ای و معتبر یک نرم افزار مدیریت مدرسه برای رسیدگی به امور خود در اختیار دارند، که اغلب این نرم افزارها این امکان را دارند که کلاس آنلاین و آزمون برگزار کنند و در نهایت برای دانش آموزان ارزیابی و کارنامه صادر نمایند. تاکید استفاده از سامانه هایی که صدور کارنامه در کنار قابلیت های دیگر امکان پذیر است این خواهد بود که نمراتی که در کلاس ها و آزمون ها دریافت می شود بطور مستقیم در کارنامه قابل استفاده باشد. به عبارتی دیگر تمامی بخشهای سامانه با یکدیگر در ارتباط باشند

سامانه آموزش مجازی رایسا به صورت یکپارچه و بدون نیاز به هیچ نرم افزار دیگری تمام قابلیت های کاربردی و مفید را برای افزایش کیفیت سطح آموزشی مدرسه شما طراحی کرده و در اختیار شما قرار می دهد. در کنار یکپارچگی، نرم افزار صدور کارنامه باید قابلیت ثبت نمرات کلاسی، هفتگی، ماهانه، ترم اول و ترم دوم را نیز داشته باشد. چرا که این نمرات نقش مهمی در ارزیابی دانش آموزان در طول دوره تحصیلی بازی می کند و به مربیان و مدرسان کمک شایانی می کند.

یکی از مهمترین عنصرهای نرم افزار صدور کارنامه، امکان مشاهده ارزیابی تحصیلی همراه با نمودار رشد تحصیلی است که کمک بسیار زیادی به بررسی عملکرد دانش آموز در طول بازه های خواسته شده می کند. به عبارتی دیگر می توان حتی در بازه های کوتاه، میزان پیشرفت یا پسرفت را به تفکیک درس مشاهده و برای آینده برنامه ریزی کرد.

از دیگر مواردی که باید در کارنامه ها به آن توجه کرد ثبت، ارزیابی و صدور برای نمرات توصیفی است. یک نرم افزار صدور کارنامه خوب باید ویژگی ثبت و گزارش گیری نمرات توصیفی را نیز داشته باشد. این نوع از نمرات بیشتر در مقاطع پایین کاربرد دارد.

score-card-student

فواید استفاده از نرم افزار صدور کارنامه

صرفه جویی در وقت

فرایند صدور کارنامه یکی از عنصر های اصلی مدارس است که با توجه به اهمیتی که دارد، باید درصد خطای آن نیز کم باشد. اما در زمان هایی که نمرات به صورت دستی در کارنامه ثبت می شوند در کنار وجود خطاهای زیاد که ممکن است رخ دهد، زمان زیادی صرف خواهد شد تا این کار انجام شود.

محاسبات و ضرایب

به علت تفاوت در اهمیت دروس عمومی و تخصصی ضریب هر درس نیز متفاوت است، به همین دلیل در کارنامه در کنار ثبت نمره خام نیاز است که در ابتدا نمره تبدیل شود. این در حالی است که تبدیل نمرات به صورت دستی بسیار مشکل است اما در نرم افزارهای صدور کارنامه با درج ضریب درس به صورت خودکار و با درصد خطای بسیار بسیار پایین تبدیل نمره انجام می شود. در ادامه نیز میانگین گرفته می شود و معدل کل ثبت می شود.

پیشنهاد ویژه

اگر می خواهید با پیام رسان سامانه رایسا آشنا شوید، مقاله پیام رسان جامع رایسا را مطالعه کنید.

نمایش نمودار های ارزیابی

بعضی از نرم افزار های صدور کارنامه قابلیت کاربردی نمایش گزارشات ارزیابی در قالب نمودار را نیز دارند. این قابلیت نشان دهنده پیشرفت و پسرفت دانش پذیر در بازه های مختلف است. هر دانش پذیر با مشاهده نمودار های ارزیابی به خوبی می‌ تواند مشکلات خود را شناسایی و به دنبال آن بررسی کند.

همچنین مدیر یا مسئول کلاس ها با بررسی نمودارهای ارزیابی هر مدرس می تواند از بازدهی نوع تدریس مدرس با خبر شود که یکی از مزیت های بسیار خوب ارزیابی به شمار می آید. در نرم افزار آموزش مجازی رایسا کاربران می توانند در کنار تمام قابلیت های موجود در سامانه، ارزیابی را نیز در اختیار داشته باشند و با آن به رشد و پیشرفت سطح تحصیلی و آموزشی خود کمک کنند.

اطلاع رسانی زودتر

همه ما روزی دانش آموز بوده ایم و می دانیم که در انتهای شرکت در آزمون های پایان ترم، صبر برای دریافت کارنامه چقدر می‌ تواند استرس زا باشد. اما با استفاده از نرم افزار های صدور کارنامه، هر مدرس می تواند بعد از تصحیح آزمون به صورت مستقل نمره را ثبت کند و دانش پذیر نیز به دنبال آن نمرات خود را دریافت و مشاهده کند. در این صورت دیگر نیاز نیست دانش پذیر منتظر پایان یافتن دوره کامل امتحانات خود باشند و بعد کارنامه را تحویل بگیرد.

سوالات متداول

سلام دانش آموز تو نرم افزار میتونه نمره و تغییر بده؟

سلام، خیر تمامی ویرایش ها توسط مدرس و مدیر امکان پذیر خواهند بود و دانش آموزان نمی توانند هیچگونه تغییری در آن ایجاد نمایند.

آیا دانش آموز در نرم افزار رایسا امکان اعتراض دارد؟

بله، در رایسا دانش آموزان در بازه ای که توسط مدیریت در سامانه تعیین می شود، می توانند جهت ثبت اعتراض اقدام نمایند و جواب اعتراض را نیز از همان قسمت مشاهده کنند.

در نرم افزارهای صدور کارنامه تا چه مدت امکان ویرایش وجود دارد؟

تاریخ امکان ویرایش توسط مدیر در بخش تنظیمات در دسترس است و باید در ابتدا ثبت شود.

در نرم افزار رایسا ثبت نمرات به صورت توصیفی و عددی امکان پذیر می باشد؟

بله رایسا انواع مدل بارگذاری نمره را چه به صورت توصیفی و چه عددی را پشتیبانی میکند و هیچ گونه محدودیتی نخواهد داشت.

آیا امکان استفاده از بخش کارنامه در موبایل نیز وجود دارد؟

تمام بخش های رایسا در انواع دستگاه ها قابل استفاده می باشد و تمام افراد بدون هیچ محدودیتی میتوانند نمرات را بارگذاری کنند و والدین نیز به راحتی دسترسی داشته باشند.

نتیجه

نرم افزار صدور کارنامه یکی از مهمترین بخش های نرم افزار مدیریت مدارس است که امکان مشاهده و چاپ کارنامه نهایی را امکان پذیر می کند. این نرم افزار دارای ویژگی هایی است که در این مقاله به آنها پرداختیم. سامانه آموزش مجازی رایسا دارای یک بخش جهت صادر کردن کارنامه است که در نوع خود ویژه است و امکانات منحصر به فردی را در اختیار کاربران قرار می دهد.